20.mája 2018 - Ovčiarska nedeľa - súťaž o najlepšie ovčie syry
A. Organizačné zabezpečenie súťaže o najlepšie ovčie syry
Názov podujatia : Ovčiarska nedeľa
Termín súťaže : 20. máj 2018
Usporiadatelia : Liptovské múzeum, ZCHOK na Slovensku, LPPK, RD a PD z Liptova, OZ Bačova cesta
Miesto podujatia : Múzeum Liptovskej dediny, Pribylina
Odborný garant súťaže :Ing. Karol Herian, CSc.
Príjem vzoriek výrobkov :
- výrobky, t.j. syry a žinčica by mali byť aspoň 1 deň vykysnuté,
- na súťaž je potrebné priniesť minimálne 1 kg syra, alebo bryndze a 1 l žinčice.
Časový harmonogram súťaže :
8,00 – 9,00 - preberanie vzoriek ovčích výrobkov do súťaže
9,00 – 10,30 - príprava vzoriek výrobkov na súťaž (označovanie, krájanie)
10,30 – 12,00 - poučenie a vlastné hodnotenie členmi Odbornej komisie
12,00 - 13,00 - verejné hodnotenie výrobkov
13,00 – 14,00 - vyhodnotenie výsledkov, písanie diplomov
14,30 - 15,00 - vyhodnotenie súťaže, ocenenia víťazov
Kategórie súťaže 5 kategórii:
A. Ovčí hrudkový syr
B. Bryndza
C. Parené a mladé syry
D. Zrejúce polotvrdé a tvrdé syry
E. Kyslomliečne nápoje – Žinčica, jogurty,..
Ocenenie víťazov: súťaž v každej kategórii -
l. miesto pohár, diplom
2. a 3. miesto diplom
verejné hodnotenie len ovčích syrov - 1. až 3. miesto diplom
Každý účastník pri preberaní syra si prevezme Ďakovný list za účasť v súťaži.
Spôsob súťaže :
a/ Hodnotenie Odbornou komisiou - komisiu by mali tvoriť odborníci – K. Herian, pracovník Múzea, LPPK, ZCHOK, OZ Bačova cesta (max. 7 ľudí) a to podľa priložených kritérií
b/ Hodnotenie laickou verejnosťou – každý účastník hodnotenia napíše číslo najlepšieho syra v každej kategórii a tie sa potom spočítajú a vyhrajú tie syry, ktoré získali najväčší počet hlasov
c/ Na preberanie výrobkov bude vytvorená 5 členná komisia, v ktorej nebudú členovia hodnotiacej Odbornej komisie. Členov skupiny vymenuje organizátor podujatia, z dôvodu zachovania anonymity súťažných výrobkov
Pravidlá súťaže pre Odbornú komisiu:
Odborná hodnotiaca komisia pred hodnotením bude poučená o tom, aký by mal byť každý druh syra v jednotlivých kategóriách.
Členmi odbornej komisie (5 členov) sú zástupcovia organizátorov a odborníkov, ktorí majú dostatočné skúsenosti, sú schopní posúdiť kvalitu súťažných výrobkov. Komisiu navrhujú a menujú organizátori súťaže.
Každý syr bude označený a hodnotený anonymne, bez obalu a bude mať priradené číslo tak, aby hodnotenie bolo objektívne. Hodnotitelia môžu prideliť výrobku aj hodnotenie 0,5 b, t.j. napr. 7,5 bodu. Hodnotenie bude zaznamenané na príslušnom formulári.
Hodnotiť sa bude: - vzhľad a konzistencia ………… max. 10 bod
- chuť a vôňa ………………….. max. 10 bodov
Výsledný počet bodov sa získa súčtom individuálnych hodnotení všetkých rozhodcov komisie. Komisie ani jej členovia nesmú zverejňovať výsledky a poskytovať informácie o súťažných vzorkách pred oficiálnym vyhodnotením súťaže.
Kritéria hodnotenia :
Vzhľad a konzistencia a tiež aj chuť a vôňa
Body :
9 – 10 vynikajúci, nadpriemerný
8 štandardná kvalita
6 – 7 ľahké chyby
4 – 5 zreteľné chyby
1 – 3 veľmi závažné nedostatky
Pri hodnotení môže teda dostať každý mliečny výrobok spolu 18 a výnimočne až 20 bodov (10 za vzhľad a konzistenciu a 10 za chuť a vôňu).
Vyhodnotenie súťaže :
Výsledky odbornej komisie i verejnej súťaže budú zverejnené hneď po vyhlásení víťazov
Poznámka : Organizátori si vyhradzujú právo operatívne upraviť kategórie výrobkov podľa reálneho počtu vzoriek mliečnych výrobkov
B. Materiálne a technické požiadavky na zabezpečenie súťaže
Organizační pracovníci súťaže
Na úspešný priebeh je potrebné mať aspoň 5 – 6 pracovníkov a to na preberanie vzoriek, na úpravu a zabezpečovanie prostredia, na krájanie a označovanie syrov, na priebežné dopĺňanie vzoriek v priebehu súťaže, na priebežné vyhodnocovanie a na písanie diplomov
Z doterajších skúseností to robil Karol Herian a pomáhal mu syn Norik, potom pracovník ZCHOK, aspoň 2 – 3 pracovníčky múzea a prípadne ešte nejaký ochotník.
Priestorové zabezpečenie :
- Na zabezpečenie súťaže pre odbornú komisiu i verejnosť bude potrebné pripraviť minimálne 7 stolov ( na každú kategóriu 1 stôl, potom 1 – 2 stoly na príjem vzoriek a stoly na krájanie a manipuláciu)
- Bude potrebné oddeliť priestor súťaže nejakou páskou, aby tam pri príprave nechodili návštevníci.
- Na bránu treba napísať kedy bude Verejné hodnotenie vzoriek ovčích syrov.
Materiálne a pracovné pomôcky :
- Pre prvé tri miesta v každej kategórii treba dať vytlačiť diplomy (15 ks), potom diplomy pre víťazov Verejného hodnotenia (4 kategórie – bez hodnotenia tekutých výrobkov) – buď 12 ks, alebo i menej.
- Vecné ceny pre víťazov
- Pri príjme vzoriek odovzdávať už podpísané Ďakovné listy výrobcom za účasť na súťaži.
- Tabuľky na príjem vzoriek, hodnotenie výrobkov hodnotiacou komisiou a výsledné tabuľky (napíše, rozmnoží a prinesie K. Herian)
Písacie a potreby a veci k súťaži :
aspoň 3 väčšie nože na krájanie syrov, aspoň 2 – 3 drevené podnosy na krájanie syrov, plastové, alebo papierové tácky na každý výrobok (100 ks), tužky a perá pre verejnú súťaž (cca 15 ks), 4 nádoby na ukladanie výsledkov hodnotenia verejnosti, samolepky a fixky na označovanie syrov, a fixku na písanie diplomov, 100 ml plastové poháre na hodnotenie tekutých výrobkov (100 ks), veľké vrecia na použité plastové poháre a odpadky, minerálnu vodu pre hodnotiteľov ( 3 lt ).
Ing. Karol Herian, CSc. Poverený vedením súťaže