Divina zo slovenských lesov mieri do našich obchodov
Divina zo slovenských lesov mieri do našich obchodov
Po
projekte návratu slovenskej jahňaciny do slovenských obchodov z jari tohto
roka prichádza podobný projekt týkajúci sa slovenskej diviny. Pod značkou
Delikatesa z lesa ju ministerstvo pôdohospodárstva spolu s lesníkmi
a poľovníkmi uvádza na pulty dvoch obchodných reťazcov.
Minister: Verím, že zákazník si na to zvykne
„Je to sto percent produkcia zo
slovenských lesov, sto percent spracovatelia zo Slovenska, sto percent
obchodníci a sto percent slovenskí zákazníci. Tá stovka je symbolom toho,
že dokážeme takýto kvalitný prúd mäsa zo slovenských lesov trvale zabezpečiť
a verím, že zákazník si na to zvykne,“ uviedol
minister pôdohospodárstva Ján Mičovský.
Divina
by sa do obchodov mala dostať už počas tohto víkendu.
„Slovenskí poľovníci dlhodobo
produkujú pomerne veľké množstvo diviny. Žiaľ, v minulosti táto divina končila,
podobne ako jahňacina, u zahraničných odberateľov a na slovenský trh sa jej
dostávalo veľmi málo. To, čo si mohol zákazník kúpiť, pochádzalo najmä z
farmových chovov z Českej republiky alebo Nového Zélandu. V uplynulom roku
skolaboval trh s divinou a pridali sa k tomu udalosti súvisiace s pandémiou,
takže hrozilo, že slovenská produkcia nebude mať odbyt. Som preto rád, že sa
podarilo priniesť riešenia aj v podobe tohto projektu, ktorý uvádzame do
života,“ vyjadril sa Alojz Kaššák zo
Slovenskej poľovníckej komory.
Poľovníci
nedávno rozbehli aj iný odbytový kanál – pomocou aplikácie, ktorá spotrebiteľom
pomáha nájsť možnosť kúpiť si divinu priamo od poľovníkov. Od jej spustenia sa
takto predalo asi 12 tisíc kilogramov diviny.
Divina
bude nasadená zatiaľ v rámci akciového predaja do dvoch reťazcov.
Záujem obchodníkov je
„Ak by sme vedeli na Slovensku
vyprodukovať viac tohto mäsa, tak ten záujem obchodníkov je oveľa väčší ako
dnes vieme pokryť,“ uviedol Martin Krajčovič zo
Slovenskej aliancie moderného obchodu.
Nateraz
však naša produkcia a spracovanie väčšiemu záujmu obchodníkov vyhovieť
nedokáže.
„Mňa zatiaľ mrzí, že medzi
spracovateľmi, ktorých máme na Slovensku štrnásť a dokážu toto mäso spracovať,
sa pre tento projekt našiel len jeden. Preto chcem aj vyzvať a požiadať
spracovateľov, ktorí majú svoje kapacity, aby ich využili aj pre spracovanie
diviny,“ vyzval minister Ján Mičovský.
Rezort
ani obchodníci sa slabého záujmu zákazníkov nateraz neobávajú, hoci ide
o mäso, ktoré bude cenou výrazne prevyšovať bežné akciové predaje
napríklad pri hydine.
„Sme presvedčení, že ľudia si k
tomu nájdu cestu. Kúpi si to ten kto to chce a kto je ochotný za kvalitné mäso
dať aj viac peňazí. Celý ten reťazec od poľovníka cez spracovateľa a obchodníka
neumožňuje, aby cena išla v číslach porovnateľných napríklad s cenami kurčaťa.
Pri jahňacine predčil dopyt naše očakávania. Naozaj nás to pozitívne prekvapilo,
takže sme presvedčení, že bude mať úspech aj divina, o čom svedčí aj dopyt
obchodníkov, ktorý je väčší ako momentálne je ponuka spracovateľov na
Slovensku,“ uzavrel Martin Krajčovič.
Autor článku: Ivana
Kaliská