Európska agenda v programoch politických strán
Plány strán pre pôdohospodárstvo: Zrušenie dotácií, koniec klietok či štátny potravinový reťazec
Parlamentné voľby 2023: Európska agenda v programoch politických strán
Slovenské
politické strany pred voľbami priznávajú viaceré ekologické problémy v
agrosektore, no pri ich riešení uprednostňujú vlastné riešenia pred tými, ktoré
prichádzajú z EÚ. Až na Progresívne Slovensko všetky oslovené strany odmietli
vyčleniť ďalšiu poľnohospodársku pôdu mimo produkciu. Ani jedná strana nechce
podporiť uvoľnenie legislatívy pre nové genomické techniky úpravy rastlín.
Analýza
politických programov strán, ktoré majú najväčšiu šancu dostať sa do parlamentu
po septembrových voľbách, sa v téme pôdohospodárstva sústredila na päť tém.
Štruktúra
poľnohospodárskej výroby
Od
tohto roku je v platnosti nové Spoločná poľnohospodárska politika EÚ, a teda aj
nové pravidlá čerpania agrodotácií. V jednoduchosti: nová politika o niečo viac
podporuje pestovanie prácnejších plodín a chov zvierat a tiež finančne viac
zvýhodňuje malé a stredné farmy. Politických strán sme sa pýtali, či považujú
súčasnú výrobnú štruktúru agrosektora za ideálnu, či by podporili ešte
výraznejšie presmerovanie dotácií od veľkých podnikov k menším.
Strana
SaS má vo volebnom programe zrušenie všetkých dotácií v EÚ. Dovtedy by ale
podľa tímlíderky pre pôdohospodárstvo Jarmily Halgašovej mali podporovať
rovnako malých aj veľkých, pričom ich ale treba motivovať, aby sa sústredili
hlavne na živočíšnu a špeciálnu rastlinnú výrobu, teda ovocie a zeleninu. „Je
logické, že ak má niekto viac pracovať, tak by mal dostať aj viac peňazí,“
tvrdí s tým, že strana chce zjednodušiť podmienky predaja z dvora.
Redistributívne platby považuje za dostatočné.
To
isté tvrdí aj Sme rodina. Súčasné prerozdeľovanie dotácií je podľa odborníka
strany Jaroslava Karahutu nastavené dobre. Za problém slovenského
poľnohospodárstva považuje slabý prístup malých a stredných farmárov k pôde a
informáciám. Strana im chce pomôcť so zakladaním odbytových združení z
európskych, ako aj štátnych peňazí. „Tak ako je to v iných poľnohospodársky
úspešných štátoch,“ dodáva. Podľa hnutia domácim farmárom s objemom produkcie
pomôže len vstup štátu do produkcie, spracovania a predaja potravín. V
štvorbodovom volebnom programe hnutia je jednou z hlavných priorít vytvorenie
štátneho potravinového reťazca so štátnymi družstvami.
acielenie
väčšej časti dotácií na stredné a malé farmy za „veľmi potrebné“ považuje
Progresívne Slovensko. Strana chce ešte viac posilniť stropovanie dotácií a
zefektívniť podporu rodinných fariem a mladých farmárov cez Program rozvoja
vidieka. Zmeniť dotácie podľa PS nestačí, a preto navrhuje pre nich zlepšiť
prístup k pôde a vytvoriť prostredie pre podporu vzdelávania farmárov a
etablovanie štatútu farmára v spoločnosti.
Za
väčšiu podporu malých a stredných podnikov je aj KDH, ktoré je z oslovených
strán najkritickejšie voči súčasnému spôsobu prerozdeľovania agrodotácií.
Stropovanie a redsitributívna platba sa podľa hnutia nastavili neodporne a
nesprávne. Trend koncentrácie výrobných zdrojov v niekoľkých finančných či
rodinných skupinách označuje za „toxický pre spoločnosť“. Za problém považuje
hlavne vyplácanie dotácií farmám s výrazne nižšou produkciou ako ich dotačný
príjem, biofarmy vyvážajúce produkciu do zahraničia a podniky nedodržiavajúce
zásady správnej farmárskej práce. Chce preto zaviesť ročný strop, do ktorého sa
ale nebudú počítať len hektárové dotácie, ale všetky formy podpôr. Počítať sa
nebude na podnik, ale na konečného užívateľa výhod. Súčasne chce stanoviť
maximálny limit dotácií na špeciálne plodiny a živočíšnu výrobu, čím chce
zabrániť ich koncentrácii na malom území.
SNS
tvrdí, že problémom agropolitiky EÚ nie je rozdelenie dotácií podľa veľkosti
fariem, ale rôzne výšky štátnych podpôr v členských štátoch EÚ, čo narúša trh s
komoditami a konkurencieschopnosť farmárov. Podľa Gabriely Matečnej sa
koncentrácia fariem „extrémne vo veľkom“ deje aj v iných európskych krajinách.
Tento trend pripisuje novým technológiám precízneho poľnohospodárstva či
nezáujmu mladých o odvetvie.
Strana
Hlas odmieta tlak Európskej komisie, ktorá „chce slovenské poľnohospodárstvo
rozbiť na malé celky, neraz nekonkurencieschopné a extrémne závislé od
európskych a štátnych dotácií“. Cieľom strany je vytvárať čo najlepšie
podmienky vstupu na trh pre všetky farmy. „Pre malých a mladých poľnohospodárov
chceme udržať aktuálne úrovne podpôr a zároveň chceme zvýšiť možnosť a zlepšiť
podmienky predaja z dvora,“ dodáva Hlas.
Pozornosť
podpore malých a rodinných fariem chce venovať aj hnutie Republika. Okrem
bezúročných pôžičiek pre začínajúcich farmárov ale žiadne konkrétne opatrenia
nenavrhuje.
Budúcnosť
európskeho poľnohospodárstva
Keďže
sa v EÚ pomaly začína otvárať diskusia aj o novej Spoločnej poľnohospodárskej
politike (SPP) po roku 2027 a Slovensko v nej bude zastupovať s najväčšou
pravdepodobnosťou už budúci minister, zisťovali sme od kandidátov, ako si
predstavujú jej ďalšie smerovanie. Jednou z hlavných deliacich línií reformy
bude ekológia verzus ekonomika. Na jednej strane bude pokračovať plnenie
Európskej zelenej dohody, ktorá má veľa cieľov aj pre agrosektor a súčasne bude
rásť tlak na rast jeho produkciu z obáv o svetovú potravinovú bezpečnosť pre
vojnu na Ukrajine.
Politické
strany nespochybňujú ekologické problémy v sektore, no väčšine sa nepáči
európsky spôsob ich riešenia. Preto chcú presadiť vlastné recepty na zdravú
krajinu. Najčastejšie to skloňujú pri pôde a zaujímavosťou je, že všetky
zdôrazňujú dôležitosť podporiť jej schopnosť zachytávať uhlík ako opatrenie,
ktoré má pomôcť zmierňovaniu klimatickej zmeny a adaptácii na ňu.
S
ambicióznejšími ekologickými plánmi súhlasia tri strany: Progresívne Slovensko,
KDH a OĽaNO. Kresťanskí demokrati majú vlastný koncept zelenej transformácie
(hovoria o „zmene celkovej paradigmy“) sektora založený na hesle „Zdravá pôda –
zdravé jedlo – zdravý národ“. Ten obsahuje veľa konkrétnych opatrení, ktorých
najčastejším spoločným menovateľom je ochrana pôdy. Strana chce napríklad
zaviesť limity pre počty zvierat na jednej farme, pre maximálne hektárové
výmery plantáží špeciálnych plodín, ako zemiaky a ovocie v jednom katastri, na
ktoré bude môcť farmár poberať dotácie. Strana tiež chce predbehnúť EÚ v
zavedení certifikačného systému a technológií podporujúcich ukladanie uhlíka do
pôdy.
Rámec
na sekvestráciu uhlíka má vo volebnom programe aj PS. Okrem toho chce zlepšiť
podmienky chovu hospodárskych zvierat (koniec klietkového chovu, sprísnenie
podmienok transportu a porážania zvierat) či lepšie kompenzovať škody spôsobené
šelmami na hospodárskych zvieratách a uplatňovať preventívne opatrenia na ich
ochranu. Podľa strany Únia nemá iné alternatívy ako nahradiť priemyselné
poľnohospodárstvo šetrnejším. „Pri tejto otázke neexistujú alternatívy,“ hovorí
Michal Wiezik.
Podľa
SaS sa poľnohospodárstvo dá ozeleňovať len v miere, ktorú dokáže finančne
ustáť. Slovensko by sa podľa strany malo zamerať na šetrnejšie hospodárenie na
ornej pôde, v ovocných sadoch či vo vinohradoch a dôraz kladie na vodné závlahy
a zadržiavanie vody v krajine. Jarmila Halgašová ale upozorňuje, že lepší život
na vidieku zabezpečí len ekonomický rast. „Hrubá pridaná hodnota na hektár
poľnohospodárskej pôdy patrí k najnižším v celej EÚ. Ak chceme ľuďom uľahčiť a
zatraktívniť život v regiónoch, tak to musíme zmeniť,“ objasňuje.
Podobne
to vidí Hlas, ktorý hovorí, že namiesto ozeleňovania by sa mal sektor sústrediť
na cirukálrnu ekonomiku. Strana tvrdí, že treba zintenzívniť viazanie uhlíka z
atmosféry do pôdy. „A poľnohospodárstvo s lesníctvom sú na to doslova dokonalé
nástroje. Toto by mali byť priority SPP po 2027,“ tvrdí Hlas.
Sme
rodina dôrazne odmieta, aby synonymom ozeleňovania bol bezzásah. Najlepším
riešením pre životné prostredie je podľa Jaroslava Karahutu podpora malého a
stredného podnikania, lokálnej produkcie a rodinných podnikov. Za efektívne
opatrenie považuje motivovanie farmárov, aby spájali sily v odbytových
združeniach. Aj on hovorí o potrebe ozdravenia pôdy, pričom navrhuje podporiť
produkciu a spracovanie rastlinných bielkovín.
V
prípade Republiky jasnú odpoveď nepoznáme, ale v programe hnutie sľubuje, že
presadí skutočnú ochranu prírody založenú na „dlhodobých skúsenostiach a
analýzach“ a nie na „premotivovanom amatérskom aktivizme“. „Preto odmietame
rôzne nedomyslené (európske) ,zelené plány‘, ktoré nespĺňajú základné odborné
kritériá technickej realizovateľnosti, ekonomickej udržateľnosti ani samotnej
ekologickej účinnosti,“ píše. V programe tiež sľubuje sprísniť legislatívu v oblasti ochrany
poľnohospodárskej pôdy. Chce prehodnotiť zaradenie pôdy medzi tovar v
prístupovej zmluve EÚ a zakázať skupovanie slovenskej pôdy cudzincami.
Smer
avizuje, že na európskej a domácej úrovni podporí len také ciele v
environmentálnej politike, ktoré nebudú „drasticky ohrozovať“ a obmedzovať
konkurencieschopnosť európskej a slovenskej ekonomiky. Okrem toho chce
predstaviť nový Národný program ochrany vody.
Podľa
SNS by sa nová agropolitika EÚ mala zamerať na podporu precízneho
poľnohospodárstva, ktoré prináša zníženie CO2. Za najväčšie ekologické problémy
agrárnej krajiny považuje nedostatok vodozádržnych a protieróznych opatrení na
veľkých rozlohách lánov. Slovensko by sa podľa nej malo sústrediť aj na
klesajúcu živočíšnu výrobu, s čím súvisí nedostatok organických látok v pôde.
Neproduktívne
plochy
Zaujímali
nás takisto názory politických strán na Nariadenie EÚ o obnove prírody.
Konkrétne sme sa pýtali, či sú za rozširovanie neproduktívnych plôch na
poľnohospodárskej pôde, a to z niekoľkých dôvodov: takto sme chceli spoznať ich
postoje k stavu biodiverzity či zdravia pôdy, no je to zároveň aj príležitosť
zhodnotiť prvý rok zavedenia ekoschém, ktorých podmienkou sú aj neproduktívne
plochy, konkrétne biopásy a úhor. Práve biopásy sa stali zrejme najvýraznejšou
predvolebnou témou v sektore. Farmári, ktorí sa zapojili do ekoschém a založili
biopásy, narazili na problém s rastom burín a inváznych rastlín.
Nariadenie
o obnove prírody pritom pôvodne chcelo, aby do roku 2030 bola až desatina
poľnohospodárskej pôdy v neproduktívnom režime. Po hlasovaní Európskeho
parlamentu je však veľmi pravdepodobné, že tento cieľ z legislatívy vypadne.
S
výnimkou progresívcov ale kandidujúce strany viac neobhospodarovanej plochy na
Slovensku vidieť nechcú. Zhodujú sa ale na tom, že neproduktívne plochy by
nemali byť len o biopásoch a navrhujú doplniť ich o ďalšie prvky na oživanie
vidieckej krajiny.
KDH
tvrdí, že plošné zavádzanie „proekologických opatrení“ a ďalšie znižovanie
výmery obhospodarovanej poškodzuje národnoštátny záujem Slovenska, oslabuje
ekonomiku fariem a vyostruje konflikt medzi poľnohospodármi a ochranármi. Podľa
strany sú ekoschémy chaotické, chýba im ekologický pohľad a odbornosť.
Celofarmovú ekoschému považuje za dobrý prístup, no dodáva, že v súčasnej
podobe iba okrajovo prispieva k ochrane biodiverzity, vodozádržnosti či
prechádzaniu erózií.
Aj
podľa SNS sa pri pohľade na biopásy „plné buriny“ ukázalo, že sa neosvedčili.
Podľa Gabriely Matečnej by sa o krajinotvorných prvkoch nemalo rozhodovať od
stola. Hovorí, že na Slovensku, ktoré je geomorfologicky rôznorodé, jednotlivé
územia potrebujú rozličné neprodukčné prvky. „Iné potreby majú z hľadiska
spoločných zariadení, biokoridorov, vetrolamov, protieróznych opatrení či
vodozádržných prvkov nížiny, iné pahorkatiny a iné horské oblasti. Dotačná
politika by sa mala zamerať na funkčné opatrenia, nie na plošné míňanie
financií bez rozmyslu, len aby sa odškrtávali percentá,“ približuje postoj
národniarov. Zároveň neproduktívne poľnohospodárske plochy dáva do kontextu
rozlohy chránených území, ktorá je s 37,4 percentami ôsma najvyššia v rámci EÚ.
Takmer
totožný postoj má strana Hlas. „Slovensko je na rozdiel napríklad od Holandska,
Dánska či Slovinska veľmi rôznorodá krajina. V každom type územia sú potrebné
iné krajinotvorné prvky napríklad na zadržiavanie vody v krajine, protierózne
opatrenia či starostlivosť o zachovávanie pasienkov chovom hospodárskych
zvierat,“ napísala strana.Podobne to vidí Hlas, ktorý hovorí, že namiesto
ozeleňovania by sa mal sektor sústrediť na cirukálrnu ekonomiku. Strana tvrdí,
že treba zintenzívniť viazanie uhlíka z atmosféry do pôdy. „A poľnohospodárstvo
s lesníctvom sú na to doslova dokonalé nástroje. Toto by mali byť priority SPP
po 2027,“ tvrdí Hlas.
Sme
rodina dôrazne odmieta, aby synonymom ozeleňovania bol bezzásah. Najlepším
riešením pre životné prostredie je podľa Jaroslava Karahutu podpora malého a
stredného podnikania, lokálnej produkcie a rodinných podnikov. Za efektívne
opatrenie považuje motivovanie farmárov, aby spájali sily v odbytových
združeniach. Aj on hovorí o potrebe ozdravenia pôdy, pričom navrhuje podporiť
produkciu a spracovanie rastlinných bielkovín.
V
prípade Republiky jasnú odpoveď nepoznáme, ale v programe hnutie sľubuje, že
presadí skutočnú ochranu prírody založenú na „dlhodobých skúsenostiach a
analýzach“ a nie na „premotivovanom amatérskom aktivizme“. „Preto odmietame
rôzne nedomyslené (európske) ,zelené plány‘, ktoré nespĺňajú základné odborné
kritériá technickej realizovateľnosti, ekonomickej udržateľnosti ani samotnej
ekologickej účinnosti,“ píše. V programe tiež sľubuje sprísniť legislatívu v oblasti ochrany
poľnohospodárskej pôdy. Chce prehodnotiť zaradenie pôdy medzi tovar v
prístupovej zmluve EÚ a zakázať skupovanie slovenskej pôdy cudzincami.
Smer
avizuje, že na európskej a domácej úrovni podporí len také ciele v
environmentálnej politike, ktoré nebudú „drasticky ohrozovať“ a obmedzovať
konkurencieschopnosť európskej a slovenskej ekonomiky. Okrem toho chce
predstaviť nový Národný program ochrany vody.
Podľa
SNS by sa nová agropolitika EÚ mala zamerať na podporu precízneho
poľnohospodárstva, ktoré prináša zníženie CO2. Za najväčšie ekologické problémy
agrárnej krajiny považuje nedostatok vodozádržnych a protieróznych opatrení na
veľkých rozlohách lánov. Slovensko by sa podľa nej malo sústrediť aj na
klesajúcu živočíšnu výrobu, s čím súvisí nedostatok organických látok v pôde.
Neproduktívne
plochy
Zaujímali
nás takisto názory politických strán na Nariadenie EÚ o obnove prírody.
Konkrétne sme sa pýtali, či sú za rozširovanie neproduktívnych plôch na
poľnohospodárskej pôde, a to z niekoľkých dôvodov: takto sme chceli spoznať ich
postoje k stavu biodiverzity či zdravia pôdy, no je to zároveň aj príležitosť
zhodnotiť prvý rok zavedenia ekoschém, ktorých podmienkou sú aj neproduktívne
plochy, konkrétne biopásy a úhor. Práve biopásy sa stali zrejme najvýraznejšou
predvolebnou témou v sektore. Farmári, ktorí sa zapojili do ekoschém a založili
biopásy, narazili na problém s rastom burín a inváznych rastlín.
Nariadenie
o obnove prírody pritom pôvodne chcelo, aby do roku 2030 bola až desatina
poľnohospodárskej pôdy v neproduktívnom režime. Po hlasovaní Európskeho
parlamentu je však veľmi pravdepodobné, že tento cieľ z legislatívy vypadne.
S
výnimkou progresívcov ale kandidujúce strany viac neobhospodarovanej plochy na
Slovensku vidieť nechcú. Zhodujú sa ale na tom, že neproduktívne plochy by
nemali byť len o biopásoch a navrhujú doplniť ich o ďalšie prvky na oživanie
vidieckej krajiny.
KDH
tvrdí, že plošné zavádzanie „proekologických opatrení“ a ďalšie znižovanie
výmery obhospodarovanej poškodzuje národnoštátny záujem Slovenska, oslabuje
ekonomiku fariem a vyostruje konflikt medzi poľnohospodármi a ochranármi. Podľa
strany sú ekoschémy chaotické, chýba im ekologický pohľad a odbornosť.
Celofarmovú ekoschému považuje za dobrý prístup, no dodáva, že v súčasnej
podobe iba okrajovo prispieva k ochrane biodiverzity, vodozádržnosti či
prechádzaniu erózií.
Aj
podľa SNS sa pri pohľade na biopásy „plné buriny“ ukázalo, že sa neosvedčili.
Podľa Gabriely Matečnej by sa o krajinotvorných prvkoch nemalo rozhodovať od
stola. Hovorí, že na Slovensku, ktoré je geomorfologicky rôznorodé, jednotlivé
územia potrebujú rozličné neprodukčné prvky. „Iné potreby majú z hľadiska
spoločných zariadení, biokoridorov, vetrolamov, protieróznych opatrení či
vodozádržných prvkov nížiny, iné pahorkatiny a iné horské oblasti. Dotačná
politika by sa mala zamerať na funkčné opatrenia, nie na plošné míňanie
financií bez rozmyslu, len aby sa odškrtávali percentá,“ približuje postoj
národniarov. Zároveň neproduktívne poľnohospodárske plochy dáva do kontextu
rozlohy chránených území, ktorá je s 37,4 percentami ôsma najvyššia v rámci EÚ.
Takmer
totožný postoj má strana Hlas. „Slovensko je na rozdiel napríklad od Holandska,
Dánska či Slovinska veľmi rôznorodá krajina. V každom type územia sú potrebné
iné krajinotvorné prvky napríklad na zadržiavanie vody v krajine, protierózne
opatrenia či starostlivosť o zachovávanie pasienkov chovom hospodárskych
zvierat,“ napísala strana.
Podobne
to vidí Hlas, ktorý hovorí, že namiesto ozeleňovania by sa mal sektor sústrediť
na cirukálrnu ekonomiku. Strana tvrdí, že treba zintenzívniť viazanie uhlíka z
atmosféry do pôdy. „A poľnohospodárstvo s lesníctvom sú na to doslova dokonalé
nástroje. Toto by mali byť priority SPP po 2027,“ tvrdí Hlas.
Sme
rodina dôrazne odmieta, aby synonymom ozeleňovania bol bezzásah. Najlepším
riešením pre životné prostredie je podľa Jaroslava Karahutu podpora malého a
stredného podnikania, lokálnej produkcie a rodinných podnikov. Za efektívne
opatrenie považuje motivovanie farmárov, aby spájali sily v odbytových
združeniach. Aj on hovorí o potrebe ozdravenia pôdy, pričom navrhuje podporiť
produkciu a spracovanie rastlinných bielkovín.
V
prípade Republiky jasnú odpoveď nepoznáme, ale v programe hnutie sľubuje, že
presadí skutočnú ochranu prírody založenú na „dlhodobých skúsenostiach a
analýzach“ a nie na „premotivovanom amatérskom aktivizme“. „Preto odmietame
rôzne nedomyslené (európske) ,zelené plány‘, ktoré nespĺňajú základné odborné
kritériá technickej realizovateľnosti, ekonomickej udržateľnosti ani samotnej
ekologickej účinnosti,“ píše. V programe tiež sľubuje sprísniť legislatívu v oblasti ochrany
poľnohospodárskej pôdy. Chce prehodnotiť zaradenie pôdy medzi tovar v
prístupovej zmluve EÚ a zakázať skupovanie slovenskej pôdy cudzincami.
Smer
avizuje, že na európskej a domácej úrovni podporí len také ciele v
environmentálnej politike, ktoré nebudú „drasticky ohrozovať“ a obmedzovať
konkurencieschopnosť európskej a slovenskej ekonomiky. Okrem toho chce
predstaviť nový Národný program ochrany vody.
Podľa
SNS by sa nová agropolitika EÚ mala zamerať na podporu precízneho
poľnohospodárstva, ktoré prináša zníženie CO2. Za najväčšie ekologické problémy
agrárnej krajiny považuje nedostatok vodozádržnych a protieróznych opatrení na
veľkých rozlohách lánov. Slovensko by sa podľa nej malo sústrediť aj na
klesajúcu živočíšnu výrobu, s čím súvisí nedostatok organických látok v pôde.
Neproduktívne
plochy
Zaujímali
nás takisto názory politických strán na Nariadenie EÚ o obnove prírody.
Konkrétne sme sa pýtali, či sú za rozširovanie neproduktívnych plôch na
poľnohospodárskej pôde, a to z niekoľkých dôvodov: takto sme chceli spoznať ich
postoje k stavu biodiverzity či zdravia pôdy, no je to zároveň aj príležitosť
zhodnotiť prvý rok zavedenia ekoschém, ktorých podmienkou sú aj neproduktívne
plochy, konkrétne biopásy a úhor. Práve biopásy sa stali zrejme najvýraznejšou
predvolebnou témou v sektore. Farmári, ktorí sa zapojili do ekoschém a založili
biopásy, narazili na problém s rastom burín a inváznych rastlín.
Nariadenie
o obnove prírody pritom pôvodne chcelo, aby do roku 2030 bola až desatina
poľnohospodárskej pôdy v neproduktívnom režime. Po hlasovaní Európskeho
parlamentu je však veľmi pravdepodobné, že tento cieľ z legislatívy vypadne.
S
výnimkou progresívcov ale kandidujúce strany viac neobhospodarovanej plochy na
Slovensku vidieť nechcú. Zhodujú sa ale na tom, že neproduktívne plochy by
nemali byť len o biopásoch a navrhujú doplniť ich o ďalšie prvky na oživanie
vidieckej krajiny.
KDH
tvrdí, že plošné zavádzanie „proekologických opatrení“ a ďalšie znižovanie
výmery obhospodarovanej poškodzuje národnoštátny záujem Slovenska, oslabuje
ekonomiku fariem a vyostruje konflikt medzi poľnohospodármi a ochranármi. Podľa
strany sú ekoschémy chaotické, chýba im ekologický pohľad a odbornosť.
Celofarmovú ekoschému považuje za dobrý prístup, no dodáva, že v súčasnej
podobe iba okrajovo prispieva k ochrane biodiverzity, vodozádržnosti či
prechádzaniu erózií.
Aj
podľa SNS sa pri pohľade na biopásy „plné buriny“ ukázalo, že sa neosvedčili.
Podľa Gabriely Matečnej by sa o krajinotvorných prvkoch nemalo rozhodovať od
stola. Hovorí, že na Slovensku, ktoré je geomorfologicky rôznorodé, jednotlivé
územia potrebujú rozličné neprodukčné prvky. „Iné potreby majú z hľadiska
spoločných zariadení, biokoridorov, vetrolamov, protieróznych opatrení či
vodozádržných prvkov nížiny, iné pahorkatiny a iné horské oblasti. Dotačná
politika by sa mala zamerať na funkčné opatrenia, nie na plošné míňanie
financií bez rozmyslu, len aby sa odškrtávali percentá,“ približuje postoj
národniarov. Zároveň neproduktívne poľnohospodárske plochy dáva do kontextu
rozlohy chránených území, ktorá je s 37,4 percentami ôsma najvyššia v rámci EÚ.
Takmer
totožný postoj má strana Hlas. „Slovensko je na rozdiel napríklad od Holandska,
Dánska či Slovinska veľmi rôznorodá krajina. V každom type územia sú potrebné
iné krajinotvorné prvky napríklad na zadržiavanie vody v krajine, protierózne
opatrenia či starostlivosť o zachovávanie pasienkov chovom hospodárskych
zvierat,“ napísala strana.
V
SaS sú presvedčení, že Slovensko už má „viac než dosť“ neobhospodarovanej pôdy.
Nerozumie, prečo by farmári mali nechávať zarastať pôdu inváznou burinou. Ako
upresnila Jarmila Halgašová, strana vidí skôr význam v tvorbe stromoradí,
vetrolamov alebo v rozširovaní vodných plôch. „Rovnako vidíme význam v
znižovaní výmery plochy polí zasiatych jednou plodinou,“ hovorí expertka
strany.
Podľa
Sme rodina sa nedá odpovedať na otázku, či Slovensko zvládne 10 percent
neproduktívnej poľnohospodárskej pôdy v závislosti od toho, či sa do nej budú
počítať biele plochy, využívanej poľnohospodárskej alebo len ornej pôdy. Pri
zakladaní biopásov by sa podľa Jaroslava Karahutu mala zvýšiť hlavne odmena
farmárov hospodáriacich v chránených územiach.
Jedinú
kladnú odpoveď na otázku zaslalo Progresívne Slovensko. „Vedecké výskumy
jednoznačne potvrdili, že ak sa má zabrániť kolapsu biodiverzity v
poľnohospodárskej krajine, je potrebné vyčleniť 10 percent pôdy na
neproduktívne prvky,“ uviedol europoslanec Wiezik. Hovorí, že ekoschémy sa
osvedčili, čo potvrdzujú aj čísla zapojených fariem (50 percent fariem
pokrývajúcich 85 percent pôdy). Podľa neho by ale mali podporiť aj trvalejšie
krajinotvorné prvky, ktoré dokážu plniť viac funkcií naraz. Menuje remízky,
kvetnaté pásy a agrolesnícke prvky. „Takéto náročnejšie a najviac funkčné
schémy by sme mali odmeňovať viac, aby to bola vitálna možnosť pre farmárov,“
objasňuje.
Republika
podľa vyjadrení predsedu Milana Uhríka vylučovanie ďalšej pôdy z produkcie
nepodporí. Uhrík hlasoval proti nariadeniu v Európskom parlamente a tvrdí, že
slovenské poľnohospodárstvo „ešte viac zničí.“ „Je to šialené nariadenie, ktoré
povedie k obmedzeniu úrody, a tým pádom k ďalšiemu zvyšovaniu cien potravín.
Namiesto obilia na našich poliach bude rásť zelina a vlčí mak,“ dodáva.
Ako
ďalej s pesticídmi
Väčšina
analyzovaných strán sa nehlási k cieľu eurokomisie znížiť používanie pesticídov
v poľnohospodárstve. Exekutíva vlani predstavila nariadenie pre trvalo
udržateľné používanie pesticídov, ktoré sa okamžite stalo jednou z
najrozporuplnejších tém európskej poľnohospodárskej diskusie. Jeho cieľom je
znížiť používanie chémie pri ochrane rastlín pred škodcami o polovicu do roku
2030. To je cieľ pre celú Úniu a keďže spotreba chémie sa naprieč krajinami
líši, v odôvodnených prípadoch si vlády budú môcť stanoviť aj menej ambiciózny
cieľ, ktorý ale nesmie podliezť 35-percentnú hranicu.
Odborníci
kandidujúcich strán odmietajú nariadenie argumentujúc veľmi podobne ako bývalé
vedenie agrorezortu, ale aj väčšina slovenských farmárov. Poukazujú na to, že
naši pestovatelia používajú menej chemických prípravkov ako ich zahraniční
konkurenti, a preto by nemali mať rovnaké povinnosti.
Navrhovaný
cieľ je podľa kandidátov nereálny (SNS), absolútne nespravodlivý (Hlas-SD),
veľmi ambiciózny (SaS), neadresný (PS) či za hranicou slušnosti (KDH).
Jaroslav
Karahuta zo Sme rodina nesúhlasí s plošným znížením aplikácia prípravkov na
ochranu rastlín, kým bude základom na výpočet zníženia ich spotreba za
predchádzajúce obdobie. Hovorí, že v EÚ už nefunguje rozdelenie na staré a nové
členské štáty, preto by mal byť prístup Únie k všetkým farmárom rovnaký. Ak
toto bude platiť, nevidí dôvod na zvyšovanie finančnej motivácie farmárov.
„Nemôžeme predsa zo štátneho rozpočtu podporovať farmára, ktorý svojou
nezodpovednou činnosťou prispel k degradácii pôdy a tým aj k zníženej forme
odolnosti pestovaných rastlín, a znevýhodňovať tých, ktorí sa starajú o svoju
pôdu a správnou praxou používajú podstatne menej prípravkov na ochranu
rastlín,“ vysvetľuje.
„Slovensko
nemôže za to, že v Dánsku či Holandsku pre extrémnu výšku rezíduí v pôde
napríklad nie sú schopní poľnohospodári pestovať bioprodukty. My tento problém
nemáme,“ myslí si exministerka Gabriela Matečná zo SNS. Slovensko podľa nej
potrebuje iné opatrenia, ktoré budú mať pre biodiverzitu „neporovnateľne vyšší“
prínos ako redukcia chemikálií. Menuje zlepšovania kvality pôdy organickým
hnojením, vápnením, budovaním vodozádržných a protieróznych opatrení.
Strana
Hlas-SD považuje pri súčasných technologických a vedeckých poznatkoch
navrhovaný cieľ za neuskutočniteľný. „Tlačenie do takýchto cieľov, robených
doslova od bruselského stola, považujeme za neakceptovateľné,“ napísala strana.
Na
nedostatky v procese prijímania nových pravidiel upozorňuje aj SaS. Jarmila
Halgašová. Komisii vyčíta, že ich predstavila bez „relevantnej“ dopadovej
štúdie. Má tiež obavy, že takéto opatrenia môžu Úniu zbaviť statusu najväčšieho
exportéra agropotravinárskych komodít. „Naozaj si myslíme, že dovážané
agropotravinárske komodity budú bezpečnejšie ako tie, ktoré si sami
vyprodukujeme?“ pýta sa tímlíderka strany pre pôdohospodárstvo.
Jedinými
dvoma stranami, ktoré v odpovediach zdôraznili potrebu obmedziť používanie
pesticídov na Slovensku, je KDH a Progresívne Slovensko. Kresťanským demokratom
prekáža spôsob, ako na to ide eurokomisia, a preto ponúkajú vlastné riešenia.
Navrhujú, aby sa neznižovalo množstvo pesticídov, ale plocha, na ktorej sa
používajú – rovnako o 50 percent. Ďalej navrhujú okamžitý zákaz reklamy na
všetky pesticídy a programy motivujúce poľnohospodárov k väčšej spotrebe
pesticídov, ako aj zavedenie jednotného stropu na množstvo účinnej látky, koľko
môže farmár za rok použiť na konkrétnej plodine a hektári pôdy.
Progresívne
Slovensko argumentuje aj potrebou znížiť závislosť EÚ od dovozu chémie z Ruska
a Ukrajiny. No aj PS chce, aby nariadenie zohľadňovalo rozdiely v používaní
pesticídov medzi členskými krajinami a vyžadovalo najväčší pokrok od štátov,
kde je ich spotreba najväčšia.
Regulácia
GMO
Politických
strán sme sa tiež pýtali na uvoľnenie pravidiel pre Geneticky modifikované
organizmy (GMO). Eurokomisia navrhla nariadenie, ktoré by z prísnej legislatívy
vyňalo nové genomické techniky (NGT). Po prvotnom nesúhlase rozviazanie
pravidiel – zatiaľ len slovne – podporil aj poverený minister pôdohospodárstva
Jozef Bíreš. Z reakcií oslovených strán ale vyplýva, že jeho nástupca už bude k
návrhu Komisie zdržanlivejší a zrejme ho v samotnom hlasovaní ministrov
nepodporí.
Z
oslovených slovenských strán sa k jeho postoju nepridala žiadna. Ihneď po
vyjadrení ministra sa GMO stalo výraznou politickou témou. Bírešov krok
kritizoval Richard Takáč zo Smeru, podľa ktorého „mnohí“ považujú nové NGT za
krok k používaniu samotných GMO.
Hlas
tvrdí, že nové genomické techniky sú pre slovenské poľnohospodárstvo ohrozením.
Podľa strany si Únia dokáže sama dopestovať dostatok potravín a mala by sa
vyhnúť potravinovej politike Spojených štátov, kde si museli označovanie GMO
potravín vybojovať spotrebitelia. „Toto je podľa nás cesta do potravinového a
zdravotného pekla,“ dodáva.
Spotrebiteľa
chce pred NGT chrániť aj SaS. Kupujúci podľa strany musia mať pri výbere
potravín všetky potrebné informácie, čo súčasný návrh Komisie nezohľadňuje.
„Preto ho nemôžeme podporiť,“ hovorí Jarmila Halgašová.
Komisia
svoj návrh odôvodňuje tým, že NGT pomôže Únii lepšie zvládnuť klimatickú či
humanitárnu krízu, pretože takto získané plodiny budú odolnejšie voči suchu,
škodcom a môžu mať aj vyššie výnosy. Michal Wiezik z PS si ale nemyslí, že by
pre poľnohospodárstvo boli nevyhnutné. „Stále je to manipulácia s genetickou
informáciou, a preto je maximálna opatrnosť na mieste,“ vysvetľuje s tým, že
strana môže s uvedením NGT súhlasiť až po vylúčení všetkých možných negatívnych
vplyvov.
Slovenská
národná strana dokonca tvrdí, že genetické modifikácie nemajú s udržateľnosťou
poľnohospodárstva spoločné „absolútne nič“, preto je GMO pre stranu „červená
čiara“. Podľa Gabriely Matečnej ide o „blud“ presadzovaný lobingom s biznisovým
pozadím. „Neexistujú žiadne relevantné vedecké štúdie, ktoré by jasne povedali,
že GMO je bezpečné pre ľudí, zvieratá, hmyz či prírodu,“ myslí si exministerka.
Sme
rodina návrhu nepovedala kategorické „nie“ a chce „pozorne sledovať“ vývoj
schvaľovacieho procesu. Dodáva ale, že jej zásadný negatívny postoj proti
pestovaniu a používaniu GMO platí aj naďalej.
KDH
uviedlo, že „z podstaty svojho konzervatívneho“ zamerania je zásadne proti
uvoľňovaniu pravidiel pre NGT. Republika vo svojom programe odmieta pestovanie
GMO na území Slovenska a preto navrhne „jednoznačný zákaz“ pestovania aj tých
GMO plodín, ktoré sú v EÚ už schválené.
EURActiv
Dátum | Názov | Veľkosť a typ |
---|---|---|
19. 09. 2023 | Dokument_polit_strany | 136 kB [rtf] |