Fórum pre vidiecke politiky na vysokej úrovni - “Formovanie budúcnosti vidieckych oblastí”
V
dňoch 27. - 29. septembra sa v starobylej španielskej Siguenze zišli vysokí
predstavitelia zo všetkých kútov EÚ, komisári, ministri a iní hodnostári, aby
spoločne formulovali budúcnosť pre náš vidiek a hľadali spoločné riešenia pre
jeho napredovanie a rozvoj. Diskutovalo spolu viac ako 200 najlepších expertov
zo všetkých kútov Európy.
Hlavný
dôraz sa v súčasnosti kladie na realizáciu Paktu o vidieku na úrovni členských
štátov. Načrtnuté boli kľúčové prvky alebo „zložky“, ktoré je potrebné zaviesť,
aby sa zmobilizovali zainteresované strany v rámci Paktu o vidieku a podporili
spoločné kroky smerom k naplneniu cieľov Dlhodobej vízie pre vidiecke oblasti
EÚ do roku 2040.
Mestá
a dediny majú symbiotický vzťah a vzájomne sa dopĺňajú.
Španielske
predsedníctvo EÚ sa snaží prijať politické závery na úrovni Rady ministrov k
Dlhodobej vízii do konca tohto roka a v prvom štvrťroku budúceho roku plánuje
Európska komisia predložiť prvú verejnú správu o odpočte napĺňania jej cieľov
ešte pred európskymi eurovoľbami. Zaznievajú aj hlasy o potrebe vytvorenia
osobitnej podpornej stratégie pre vidiek.
K
čomu sa dopracovali?
Mnohé
témy ako problémy a potreby vidieka sa už prežúvajú dlhodobo a rétorika sa
podstatne počas rokov nemení. Zásadne sa však neposúvajú nejak dramaticky.
Treba uznať, že menšie pokroky sa síce dosahujú, ale veľmi pomalým až slimačím
tempom. Trošku sa zvykne pridať v predvolebnom období. Hovorí sa tomu dobre
načasovaná diskusia. Eurovoľby sú tu za 8 mesiacov a zrazu cítiť silnú potrebu
vypočuť si hlas vidieka, ktorý v rámci EÚ predstavuje až 30% populácie a 80%
územia. Otázka je koľko bude jeho hlas ešte znieť tesne po voľbách a ďalej a či
bude aj vyslyšaný a názory a požiadavky vidieka sa pretavia do konkrétnych
politík.
Ako
ďalej s európskym vidiekom?
Vidiek
je nevyhnutný pre európsku identitu a blahobyt. Zohráva tak dôležitú úlohu pri
riešení hlavných sociálnych a environmentálnych výziev, ktorým Európa čelí.
Preto je potrebné zlepšiť koordináciu širokého spektra aktérov a
zainteresovaných strán na rôznych úrovniach správy a výsledkom tohto snaženia
je Dlhodobá vízia pre vidiecke oblasti EÚ zverejnená v roku 2021. Nasledoval
akčný plán EÚ pre vidiek, ktorý sa skladá z deviatich hlavných iniciatív,
pätnástich sprievodných a šiestich horizontálnych akcií, ktoré odrážajú záväzok
Európskej komisie dosiahnuť do roku 2040 silnejšie, odolnejšie, prepojenejšie a
prosperujúcejšie vidiecke oblasti. Medzi tými horizontálnymi opatreniami je
Pakt pre vidiek – mechanizmus na zapojenie a povzbudenie k činnosti všetkých
zainteresovaných strán a úrovní riadenia, ktoré môžu prispieť k dosiahnutiu
dlhodobej vízie.
V
júni sa etabloval európsky koordinačný riadiaci mechanizmus na nadchádzajúce
tri roky a zriadil sa Úrad na podporu Paktu pre vidiek. Len aktívnou účasťou a
angažovanosťou všetkých zainteresovaných je možné dosiahnuť ambiciózne výsledky
Paktu, vrátane lepšieho využívania fondov EÚ. Okrem toho blahobyt a živobytie
vidieckych oblastí nezávisia len od aktérov, ktorí sú zvyčajne spojení s
poľnohospodárstvom a rozvojom vidieka, ale sú potrebné aj verejné orgány
zodpovedné napríklad za vzdelávanie, zdravotníctvo, dopravu a iné služby, za
energetiku, životné prostredie alebo digitálnu infraštruktúru, ako aj aktéri
mestskej politiky majú svoju úlohu aj podniky a výskumníci. Preto je potrebné
vytvárať Pakty pre vidiek aj na národnej, regionálnej a miestnej úrovni v
rôznych inštitucionálnych formách.
Zároveň
treba dbať na to, aby žiadna vidiecka oblasť nezostala pozadu, ale všetky mohli
mať prospech z koordinovaného úsilia o to, aby boli silnejšie, odolnejšie,
prepojené a prosperujúce.
Preto
je treba neustále hľadať najlepšie spôsoby, ako previesť Pakt o vidieku do
praxe vo svojich národných, regionálnych alebo miestnych kontextoch.
Ako
dopadla sebareflexia v EÚ?
Výsledky
analýzy dopadov SPP EÚ a Kohéznej politiky na vidiek nie sú veľmi optimistické,
ani pozitívne aj keď Komisia sa snaží chytať toho čo sa dá. Záver je však jasný.
Zdroje nie sú dostatočné pre pokrytie potrieb vidieka a zatiaľ nemáme
holistický prístup dostatočný na to, aby sme pochopili ako sú jednotlivé fondy
prepojené a dopĺňajú sa navzájom. Doslova “objavili Ameriku”. Už dávno sa vie,
že je príliš veľa priorít a potrieb a že nie sú navzájom prepojené. Každý sa
stále hrá na svojom piesočku a stráži si svoju stoličku. Vidiek však môže byť
práve tou témou, ktorá toto myslenie môže reálne prelomiť ak bude tlak
dostatočne silný.
Komisár
pre poľnohospodárstvo veľmi vtipne v závere obrátil pozornosť na vidiecke
oblasti, čo môžu spraviť pre EÚ. Odpoveďou môže byť práve vzájomná spolupráca
vo vzájomnom rešpekte a v rovnosti za okrúhlym stolom.
Oba
kľúčové nástroje podpory pre vidiek (SPP a Kohézna politika) oficiálne priznali
podhodnotenie priamej podpory pre vidiek a zároveň, že nie sú schopní
kvantifikovať nepriama pomoc vidieckym oblastiam, lebo investície nie sú
prevažne teritoriálne viazané. Iba 16% z celkového kohézneho rozpočtu je
explicitne a priamo teritoriálne viazaných a 24% ak sa pripočítajú horské a
ostrovné oblasti. SPP je na tom ešte horšie, iba 8% celkových zdrojov je
explicitne vyčlenených pre vidiek. Súčasné monitorovacie mechanizmy podceňujú
priamu podporu pre vidiek a potrebujú vylepšenia, ktoré možno očakávať reálne
až v novom programovacom období po roku 2027.
Čo
môžeme v najbližšej dobe očakávať?
Španielske
predsedníctvo EÚ povznieslo vidiek na chvíľku na piedestál európskej
pozornosti, kam zaslúžene patrí dlhodobo a snáď raz aj stabilne. Do konca roka
plánujú prijať konkrétne záväzky na úrovni Rady ministrov. Veríme; že európski
ministri budú dostatočne ambiciózni a vyjadria svoju podporu vidieku pretavenú
do konkrétnych záväzkov a krokov na ich realizáciu. Ďalšiu diskusiu budeme
pozorne sledovať. Radi by sme v blízkej budúcnosti videli na našom vidieku viac
zmysluplných a trvalo udržateľných výsledkov v praxi. Ako by sme mohli
maximalizovať potenciál všetkých politík pre vidiek?
Ako
to máme u nás doma?
Dôverujeme
ľuďom žijúcim na vidieku u nás? Poznáme ich život, problémy a starosti ako aj
návrhy riešení a skvelé príklady ako sa to dá? Sú viditeľní a oceňovaní v našej
spoločnosti?
Pár
otázok na zamyslenie sa do našich vlastných radov skôr ako začneme obviňovať EÚ
a hľadať iné výhovorky. Čo keby sme namiesto toho začali od seba a venovali
viac pozornosti vidieku? Zaujímali sa o to ako žijú, aké radosti a starosti
prežívajú. Potom si uvedomíme že sme navzájom prepojení. Ľudia žijúci v meste a
ľudia žijúci na vidieku su stále ľuďmi. Rozdiel je v prostredí, v ktorom žijú a
ako je ich život podporovaný a ako sú stimulovaní zostať tam kde žijú alebo
motivovaní sa presunúť inam.
Vyľudňovanie
vidieka a nevyhnutnosť generačnej výmeny v poľnohospodárstve idú spolu ruka v
ruke. Sú to problémy ktoré sa formujú dlhoročne a ich dopady sú často
nezvratné. Nedá sa pred nimi už schovávať. Tvorcovia politik sú práve ti, ktorí
môžu tento vývoj ovplyvniť pozitívne správnym nastavením politik pre vidiek
poznajúc jeho skutočne problémy a potreby a dopady doterajších podporných
nástrojov, čiže rozhodovanie na základe dôkazov a nie pocitov, emócií alebo
toho kto má väčšie lakte. Potreba spájať sa pre vidiek sa javí posledné roky
ako nevyhnutnosťou. Spájanie sa však musí stať realitou na všetkých úrovniach a
komunikácia medzi všetkými zainteresovanými by mala byť v priateľskom duchu a v
atmosfére dôvery, pretože všetkým nám záleží na tom, aby náš vidiek aj naše
mestá prosperovali a spolunažívali v symbióze. Pokiaľ teda našim cieľom nie je,
aby sa vidiek stal múzejným exponátom.
Ako
je to s hlavným podporným nástrojom LEADER?
LEADER
je jedným z hlavných podporných nástrojov, kde Slovensko zlyháva na všetkých
úrovniach, pritom ide o veľmi pozitívny prístup pre zapájanie aktérov zdola
nahor. Je to príklad nedôvery voči ľuďom na vidieku a systémového zlyhania, ako
aj absencie politickej vôle.
Pritom
komunitne založené prístupy sa dlhodobo preukazujú ako najlepšie fungujúce
riešenia.
Európsky
vidiecky parlament vyzdvihuje nástroj LEADER ako jeden z úspešných európskych
príbehov, ktorý však v poslednej dobe
stráca na atraktívnosti tým, že sa žiada čoraz viac výkonov s menšou finančnou
podporou, keďže mnohé členské štáty ponechali podporu len na úrovni 5% z
celkovej národnej alokácie. Zároveň pre svoju administratívnu náročnosť a
komplikovanosť stráca na atraktívnosti a bez zjednodušenia a zníženia
administratívnej záťaže nemôže napredovať. Špecificky zameraný fond pre vidiek
by mohol byť vhodným riešením.
Slovensko
je na úplnom chvoste z hľadiska výmery územia, ktorá je pokrytá miestnymi rozvojovými
stratégiami. U nás to predstavuje iba 41,7% územia. Za nami je už len Walónsko,
ako jeden z belgických regiónov. Na 100% majú vidiek pokrytý Fíni, Lotyši,
Litovci, Malťania a Portugalci. Susední Maďari dosahujú až 99% územia, Poliaci
85,8, Rakúšania 83,1% a Česi 77,7%. Máme čo doháňať.
Indikátor
pre rozvoj smart vidieckych stratégií sme si pre istotu v Strategickom pláne
ani nestanovili. Z okolitých krajín tento nástroj na podporu zamestnanosti a
rozvoja vidieka využili Poľsko, Rakúsko aj Maďarsko.
Ciele
z hľadiska prenosu poznatkov a inovácií do praxe máme tiež jedny z najnižších v
rámci EÚ.
Ako
by sa dala uľahčiť koordinácia?
Keďže
rozvoj vidieka vyžaduje zapojenie mnohých rôznych politických činiteľov, je
kľúčové vytvoriť systém, ktorý uľahčuje koordináciu, a to horizontálne (medzi
rôznymi rezortnými ministerstvami), ako aj vertikálne (medzi rôznymi úrovňami
riadenia: národnou, regionálnou, subregionálnou). a miestne). Takáto
koordinácia by mala nielen pomôcť zabrániť duplicite úsilia alebo protichodným
činnostiam, ale mala by tiež pomôcť vytvárať synergie. Mali by byť zavedené
mechanizmy a stimuly na zabezpečenie toho, aby rôzne služby a administratívne
úrovne pravidelne komunikovali a aby sa spolupráca neobmedzovala len na výmenu
informácií, ale aby uľahčila otvorenú participatívnu diskusiu a plánovanie
spoločných aktivít. Môže byť užitočné investovať čas do pravidelných stretnutí
zamestnancov zodpovedných za rôzne nástroje politiky, ideálne v neformálnom
prostredí, na vybudovanie dôvery a spoločného chápania výziev a cieľov. Veľmi
dôležité sú aj jasné línie zodpovednosti za konkrétne úlohy a silná legitimita
orgánu zodpovedného za koordináciu, ako ilustruje španielsky príklad.
Máme
u nás riešenie?
Rozvoj
vidieka síce spadá do kompetencie ministerstva pôdohospodárstva, ale život na
vidieku ovplyvňujú výrazne rozhodnutia aj iných rezortov zodpovedných za
hospodársky alebo regionálny rozvoj, životné prostredie, vzdelávanie,
zdravotníctvo alebo dopravu. Horizontálnejší prístup je preto potrebný.
Zabezpečiť,
aby všetky tieto orgány spolupracovali s cieľom dosiahnuť pozitívny vplyv na
vidiecke oblasti, si vyžaduje silné vedenie. Ak chceme, aby ľudia na vidieku
boli skutočné vypočutí a nielen v predvolebnom obdobím, ale ich názory a
potreby boli kontinuálne zohľadňované pri nastavovaní politík, tak je potrebné
vytvoriť osobitný úrad pre vidiek spájajúci všetkých naprieč rôznymi
političkami, rezortmi a úrovňami riadenia.
Môže
mať podobu určeného člena vlády zodpovedného za všetky vidiecke záležitosti
alebo osobitného úradu na Úrade vlády podľa vzoru Úradu podpredsedu vlády SR
pre rozvoj občianskej spoločnosti. Predstavoval by špecifickú službu
zaoberajúcu sa vidieckymi záležitosťami, čo môže pomôcť zvýšiť povedomie o
význame vidieckych oblastí u všetkých príslušných vládnych orgánov a uľahčiť
koordinovanú činnosť a synergie rôznych podporných mechanizmov. Vidiek je jeden
a potrebuje jeden koordinovaný prístup. Inšpiratívne riešenia možno nájsť v
príkladoch z Írska a Fínska.
Takáto
špecializovaná služba môže byť tiež kontaktným a informačným bodom pre všetky
zainteresované strany. Zároveň môže vytvoriť priestor na zdieľanie dobrých
inšpiratívnych nápadov a príkladov dobrej praxe. Zároveň by bol platformou pre
riešenie rôznych obáv a špecifických problémov, ktorým vidiecke oblasti čelia
inak ako tie mestské. V ideálnom prípade by tu mali pracovať ľudia, ktorí
rozumejú problémom vidieka a dobre komunikujú s rôznymi typmi vidieckych
zainteresovaných strán a s rôznymi administratívnymi oddeleniami, ale majú skúsenosti
aj s inými sektormi hospodárstva alebo občianskej spoločnosti.
Aký
je prínos Vidieckeho parlamentu na Slovensku?
Na
riešenie výziev, ktorým čelia vidiecke oblasti, musia mať tvorcovia rozhodnutí
jasnú víziu, ktorá nasmeruje smer, ktorým sa majú uberať v dlhodobej
perspektíve. Vidiecke spoločenstvá a tí, ktorí chcú investovať, usadiť sa alebo
pracovať vo vidieckej oblasti, najmä mladí ľudia, musia vedieť, že politická
podpora bude k dispozícii aj o mnoho rokov. Na to je potrebný široký konsenzus všetkých
politických skupín, ako aj občianskej spoločnosti (vrátane mestských záujmov),
poľnohospodárov, MSP a rôznych hospodárskych a sociálnych aktérov. Tento
konsenzus a zapojenie kľúčových aktérov je nevyhnutnosťou.
Okrem
toho je holistická multisektorová stratégia nevyhnutná na to, aby sa vízia
stala realitou. Vidiecke politiky sa musia vysporiadať s viacerými a zložitými
výzvami, takže fragmentované zásahy nie sú riešením. Snažiť sa riešiť jeden
problém alebo podporovať jednu cieľovú skupinu neprinesie požadované výsledky a
môže byť dokonca kontraproduktívne. Holistický a integrovaný prístup sa ukázal
ako účinný pri zohľadnení komplexnej štruktúry sociálnych, ekonomických a
environmentálnych aspektov vidieckeho života, ktoré sú v mnohých prípadoch vzájomne
prepojené. Vnútroštátny alebo regionálny pakt o vidieku môže byť prvým krokom k
spojeniu rôznych politických oblastí a uľahčeniu širšieho, integrovanejšieho
pohľadu na vidiecke oblasti. Následne sa to pretaví do konkrétnych praktických
krokov, ktoré tvoria koherentný akčný plán, v ktorom sa jasne uvádza, kto by
mal čo robiť a ako možno monitorovať pokrok.
V
rámci výskumného projektu PoliRural bola vyvinutá paralelne s európskou
Dlhodobou víziou pre vidiek tá naša slovenská vízia pre atraktívnejší vidiek inkluzívnym
a participatívnym procesom v priebehu 4 rokov. Predstavená bola v Národnej rade
SR na Dni vidieka v októbri 2021 a stále prebieha konzultačný proces ako ju
pretaviť do praxe.
Pôvodnou
ambíciou je ukotviť doktrínu pre vidiek do ústavného zákona, aby sa garantovalo
dlhodobé strategické smerovanie a stabilná a komplexná podpora pre vidiek.
Doktrína sa odvtedy buduje opäť participatívnym procesom v spolupráci s
Ministerstvom pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR. Séria spoločných
konferencií aj s účasťou ZMOS-u prebieha tento rok. Spájame aj ďalšie
zainteresované rezorty a snažíme sa nájsť modus operandi pre zlepšenie a
prehĺbenie spolupráce.
Rovnako
je dôležité o vidieku otvorene hovoriť a prinášať jeho hlas na všetky možné
fóra, aby sme mohli kvalifikovane rozhodovať o udržateľnej budúcnosti a kvalite
života nás všetkých.
Čo
je ešte ďalej potrebné?
Máme
ešte pred sebou širokú paletu výziev, ktorým je potrebné v najbližšej dobe
čeliť. Bezprecedentné množstvo nových strategických dokumentov nadväzujúcich na
globálne celoplanetárne ciele a narastajúce množstvo rôznych druhov kríz,
pričom sme svedkami toho že vidiek im čelí s oveľa väčšími ťažkosťami v mnohých
ohľadoch. To nám vyšlo aj z prieskumu názorov počas pandémie. Ľudia sú
rozčarovaní z nekompetentnosti zodpovedných a škôd ktoré dôkazu napáchať.
Pre
efektívne a kvalitné napredovanie je nevyhnutné podporiť budovanie kapacít a
sietí pre široké spektrum zainteresovaných strán, aby sa mohla zabezpečiť ich
účasť na všetkých procesoch ktoré sa ich tykajú. Budovanie
sprostredkovateľských podporných organizácii je rovnako potrebná pre
zabezpečenie pravidelnej informovanosti, komunikácie, školenia, vysvetľovania,
ale aj povzbudenia, vzájomnej podpory, vytvárania priestoru a príležitostí pre
diskusiu a výmenu názorov a skúseností, stimulovať tak aktívne zapájanie sa a
spoločnú formuláciu názorov a pozícii. Je to o budovaní vzájomnej dôvery a
komunity rovnako alebo podobne zmýšľajúcich ľudí.
Okrem
podpory vytvárania sietí a participácie je tiež veľmi dôležité zabezpečiť, aby
vidiecki aktéri mali prístup k financovaniu a implementovali projekty, ktoré
prispievajú k dlhodobej vízii na miestnej úrovni. Podpora, poradenstvo a pomoc
pri splnení požiadaviek na financovanie sú základným prvkom podpory komunity zo
strany mnohých MASiek LEADER, ale môžu ich poskytovať aj špecializované služby.
S
cieľom zvýšiť informovanosť vidieckych príjemcov o príslušných európskych
fondoch vydá Európska komisia do konca roka súbor nástrojov o možnostiach
financovania z EÚ pre vidiecke oblasti, v ktorom budú sústredené informácie na
jednom mieste prístupné miestnym orgánom, zainteresovaným stranám, vedúcim
projektov a riadiacim orgánom, pomôcť im využiť nové príležitosti, ktoré ponúka
rozpočet EÚ na roky 2021 – 2027.
Čo
je to „rural proofing“ čiže efektívne vidiecke overovanie?
Keďže
vidiecke oblasti sú ovplyvnené veľkým počtom legislatívnych a administratívnych
rozhodnutí, je potrebný mechanizmus na maximalizáciu pozitívnych a obmedzenie
negatívnych vplyvov týchto rozhodnutí na vidiecke oblasti. Takýto mechanizmus,
ktorý identifikuje a posudzuje vplyvy nových nariadení, plánov alebo programov
na vidiecke oblasti, sa nazýva „rural proofing“, čiže efektívne vidiecke
overovanie alebo rozhodovanie o vidieckych otázkach založené na dôkazoch. Tento
mechanizmus musí byť integrovaný do celého systému riadenia a prispôsobený
konkrétnej administratívnej štruktúre krajiny.
Okrem
posúdenia vplyvu určitých rozhodnutí na vidiecke oblasti je rovnako dôležitou
témou aj meranie pokroku pri implementácii politík a stratégií a k tomu je
nevyhnutný prístup k vysokokvalitným údajom a dátam o vidieckych oblastiach.
Máme
mechanizmy na koordináciu prideľovania financií a zabezpečenie synergií?
Účinná
podpora vidieckych oblastí si nevyžaduje len dobrú koordináciu medzi rôznymi
orgánmi, ale aj prepojenie rôznych zdrojov financovania vrátane európskych,
vnútroštátnych, regionálnych a miestnych zdrojov financovania, aby sa
zabezpečilo, že rôzne nástroje v kombinácii postačujú na riešenie potrieb
vidieka a prispôsobenia realite cieľových príjemcov (projekty malého rozsahu,
obmedzené administratívne kapacity atď.).
Základnými
zdrojmi sú Poľnohospodársky fond pre rozvoj vidieka (EPFRV) a kohézna politika
(ERDF, ESF), ale pri financovaní vidieka zohráva úlohu aj niekoľko ďalších
fondov (fondy na odolnosť a obnovu) alebo programov (napr. ERASMUS, LIFE atď.).
Tieto finančné toky možno tiež kombinovať prostredníctvom viac fondových
prístupov, aby sa vytvorilo ešte viac príležitostí na akciu na mieste, ako je
to napríklad v susednom Česku.
Vnútroštátne
a regionálne riadiace orgány môžu uľahčiť prístup k financovaniu vidieckym
zainteresovaným stranám zavedením vyhradených tokov financovania zameraných na
vidiecke oblasti a navrhnutím jednoduchých, užívateľsky prístupných pravidiel
pre podávanie žiadostí, oprávnenosť a podávanie správ v rámci rôznych fondov.
Napríklad Švédsko to urobilo v období rokov 2014 – 2020, keď všetky finančné
prostriedky CLLD pre vidiecke oblasti zo štyroch rôznych fondov EÚ (EPFRV,
EFRR, ESF a EFNRH) spravoval jeden riadiaci orgán a vykonával sa
prostredníctvom harmonizovaného súboru pravidiel.
Ďalším
riešením by mohlo byť jednotné kontaktné miesto na podporu vidieckych obcí,
podnikov a mimovládnych organizácií pri prístupe k verejnému financovaniu,
zriadené na miestnej, národnej alebo regionálnej úrovni. V niektorých členských
štátoch (napríklad v regióne Tirolsko v Rakúsku) túto úlohu zohrávajú MAS
LEADER.