Mladí Slováci sa spoliehajú na podcasty takmer najviac v EÚ
Až osemnásť percent Slovákov
považuje podcasty za dôležitý zdroj informácií o politike a spoločnosti. To je
tretí najvyšší pomer v EÚ po Dánsku a Česku.
Nový prieskum ukázal,
že podcasty majú pre mladých Slovákov nadpriemerne veľký význam. Kým v EÚ ich
pri získavaní informácií o politike a informácií považuje za dôležité 11
percent mladých, na Slovensku je to až 18 percent.
To je tretí najvyšší pomer.
O niečo väčšiu dôležitosť majú len v Dánsku a Česku.
Podcasty sú tak pre Slovákov
vo veku od 16 do 30 rokov dôležitejšie ako informácie zo školy alebo tlačených
novín.
Pri Slovákoch detailnejšie
dáta nemáme. V EÚ ako takej sú však podcasty mierne dôležitejšie u ľudí s
vyšším vzdelaním a u ľudí vo veku 25-30 rokov.
Instagram zosadil Facebook
Najdôležitejším zdrojom
informácií pre Európanov aj Slovákov sú však sociálne médiá. Kým v roku 2021
rebríčku kraľoval Facebook, dnes je to už Instagram.
Tri roky dozadu bol Facebook
najdôležitejšou sociálnou platformou pre 77 percent mladých Slovákov. Dnes to
platí už len pre 46 percent z nich.
Facebook aj Instagram
spadajú pod firmu Meta Marka Zuckerberga. Tá v roku 2021 začala obmedzovať
množstvo politického obsahu, ktoré sa na Facebooku zobrazuje. Práve to mohlo
ovplyvniť pád relevancie Facebooku u mladých ľudí. V EÚ sa celkovo
prepadol až na štvrté miesto.
Čínska sociálna sieť TikTok
v EÚ už porazila aj YouTube, na Slovensku sa do top 3 platforiem
nedostala. Za dôležitú ju považuje len každý štvrtý mladý Slovák.
Kým Facebook teda u mladých
Slovákov zostal na druhom mieste, v EÚ je až štvrtý.
Novinkou tiež je strata
dôležitosti platformy X. V roku 2021 ju ešte pod názvom Twitter považovalo
za dôležitú 29 percent Európanov. Dnes je to už len 21 percent. So
16-percentným zastúpením sa na neho už doťahuje ďalšia platforma Mety,
WhatsApp.
Telegram, ktorý je na
Slovensku známy najmä ako dezinformačná platforma, považuje podľa prieskumu za
dôležitý šesť percent Slovákov. Najvyšší pomer, 14 percent, má v Lotyšsku.
Rebríček najdôležitejších
sociálnych médií vyzerá odlišne u mladých mužov. U tých je na prvom mieste
YouTube.
Dáta tiež ukazujú, že TikTok
je stále platformou tých najmladších Európanov. Vo vekovej kategórií od 16 do
18 ho za dôležitý považuje viac ako polovica ľudí, od 25 do 30 je to už menej
ako tretina.
Spravodajské weby prepadli
Výrazný prepad v rebríčku
zaznamenali spravodajské weby. Kým v roku 2021 boli v EÚ druhým najdôležitejším
zdrojom informácií o politike a spoločnosti, o tri roky neskôr ich už predbehla
televízia.
Na Slovensku sa na weby dnes
spolieha iba 27 percent mladých, v roku 2021 to bolo ešte 46 percent. V Česku
boli vtedy spravodajské portály na prvom mieste so 60 percentami, dnes sa už aj
u našich susedov o prvé miesto delia so sociálnymi sieťami.
Na Slovensku už mladí ľudi
považujú za dôležitejšie ako spravodajské weby aj informácie od priateľov,
rodiny alebo kolegov.
Autor: Barbara Zmušková