Vitajte na stránke Vidieckeho parlamentu Slovenska
  • 0915 446 538
  • vipa@vipa.sk
stiahnuť_budova EP

Mladí Slováci sa spoliehajú na podcasty takmer najviac v EÚ


Až osemnásť percent Slovákov považuje podcasty za dôležitý zdroj informácií o politike a spoločnosti. To je tretí najvyšší pomer v EÚ po Dánsku a Česku. 

Nový prieskum ukázal, že podcasty majú pre mladých Slovákov nadpriemerne veľký význam. Kým v EÚ ich pri získavaní informácií o politike a informácií považuje za dôležité 11 percent mladých, na Slovensku je to až 18 percent.

To je tretí najvyšší pomer. O niečo väčšiu dôležitosť majú len v Dánsku a Česku.

Podcasty sú tak pre Slovákov vo veku od 16 do 30 rokov dôležitejšie ako informácie zo školy alebo tlačených novín.

Pri Slovákoch detailnejšie dáta nemáme. V EÚ ako takej sú však podcasty mierne dôležitejšie u ľudí s vyšším vzdelaním a u ľudí vo veku 25-30 rokov.

Instagram zosadil Facebook

Najdôležitejším zdrojom informácií pre Európanov aj Slovákov sú však sociálne médiá. Kým v roku 2021 rebríčku kraľoval Facebook, dnes je to už Instagram.

Tri roky dozadu bol Facebook najdôležitejšou sociálnou platformou pre 77 percent mladých Slovákov. Dnes to platí už len pre 46 percent z nich.

Facebook aj Instagram spadajú pod firmu Meta Marka Zuckerberga. Tá v roku 2021 začala obmedzovať množstvo politického obsahu, ktoré sa na Facebooku zobrazuje. Práve to mohlo ovplyvniť pád relevancie Facebooku u mladých ľudí. V EÚ sa celkovo prepadol až na štvrté miesto.

Čínska sociálna sieť TikTok v EÚ už porazila aj YouTube, na Slovensku sa do top 3 platforiem nedostala. Za dôležitú ju považuje len každý štvrtý mladý Slovák.

Kým Facebook teda u mladých Slovákov zostal na druhom mieste, v EÚ je až štvrtý.

Novinkou tiež je strata dôležitosti platformy X. V roku 2021 ju ešte pod názvom Twitter považovalo za dôležitú 29 percent Európanov. Dnes je to už len 21 percent. So 16-percentným zastúpením sa na neho už doťahuje ďalšia platforma Mety, WhatsApp.

Telegram, ktorý je na Slovensku známy najmä ako dezinformačná platforma, považuje podľa prieskumu za dôležitý šesť percent Slovákov. Najvyšší pomer, 14 percent, má v Lotyšsku.

Rebríček najdôležitejších sociálnych médií vyzerá odlišne u mladých mužov. U tých je na prvom mieste YouTube.

Dáta tiež ukazujú, že TikTok je stále platformou tých najmladších Európanov. Vo vekovej kategórií od 16 do 18 ho za dôležitý považuje viac ako polovica ľudí, od 25 do 30 je to už menej ako tretina.

Spravodajské weby prepadli

Výrazný prepad v rebríčku zaznamenali spravodajské weby. Kým v roku 2021 boli v EÚ druhým najdôležitejším zdrojom informácií o politike a spoločnosti, o tri roky neskôr ich už predbehla televízia.

Na Slovensku sa na weby dnes spolieha iba 27 percent mladých, v roku 2021 to bolo ešte 46 percent. V Česku boli vtedy spravodajské portály na prvom mieste so 60 percentami, dnes sa už aj u našich susedov o prvé miesto delia so sociálnymi sieťami.

Na Slovensku už mladí ľudi považujú za dôležitejšie ako spravodajské weby aj informácie od priateľov, rodiny alebo kolegov.

 Autor: Barbara Zmušková