Platby na hektár, alebo rozvojové investície: Ako Slovensko využije nové agrodotácie?
Ministerstvo pôdohospodárstva v budúcom dotačnom období zrejme už nebude navyšovať priame platby na úkor investičných projektov. Hoci sa farmárom znížia hektárové dotácie, podpora investícií môže zvýšiť produkciu slovenského poľnohospodárstva a lepšie ho pripraviť na klimatické zmeny.
Hoci ide len o jedno z množstva dôležitých rozhodnutí, pred
ktorým stojí rezort pôdohospodárstva, pre budúce dotačné obdobie môže byť
kľúčové. Presun pridelených prostriedkov medzi dvoma finančnými balíkmi, ktoré
Slovensku ponúka Spoločná poľnohospodárska politika EÚ (SPP) bude mať citeľné
dopady na slovenské poľnohospodárstvo. V hre je totiž výška dotácií, ktoré
farmári dostávajú na hektár obrobenej pôdy, ale aj modernizácia
agropotravinárskeho sektora ako takého.
V európskom žargóne sa týmto dvom finančným nástrojom
zvykne hovoriť piliere. Prvý pilier predstavujú takzvané priame platby, čiže
spomínané hektárové podpory. Druhý pilier, teda Program rozvoja vidieka, je
určený hlavne na investície do podnikov a opatrenia týkajúce sa životného
prostredia, a rozvoja vidieckych oblastí.
Európska únia pred štartom dotačného obdobia všetkým členským
krajinám pre oba piliere prisúdi presnú sedemročnú alokáciu. A podľa pravidiel
agropolitiky môže každý štát časť peňazí medzi piliermi presúvať. Ide o
flexibilitu, ktorú Únia poskytuje štátom, aby dotačný balík napasovali na
potreby vlastného agrosektora. Možnosť zvýšiť priame platby vznikla až po
rozšírení EÚ, keďže nové členské štáty majú dodnes nižšie dotácie na hektár,
ako je únijný priemer.
Zjednodušený výklad hovorí, že posilňovať prvý pilier má význam
vtedy, keď majú farmári nízke príjmy. Ak ale sektor viac trápia dlhodobé
štrukturálne problémy, ako napríklad nízka produkcia, či zlý environmentálny
stav, je rozumnejšie zamerať sa na investície.
Dva piliere zostanú zachované aj v novom programovom
období, hoci niektoré medzinárodné mimovládne organizácie počas verejných
konzultácií k reforme SPP navrhovali toto delenie zrušiť.
„Moderná poľnohospodárska politika by mala upustiť od zastaralej
dvoj-pilierovej štruktúry a všetky zdroje by mali byť naprogramované tak, aby prispievali
k jasne stanoveným cieľom, ktoré majú prínos pre spoločnosť,“ vysvetľuje pre
portál EURACTIV.sk Tatiana Nemcová zo Slovenskej ornitologickej
spoločnosti (SOS/Birdlife).
Nový prvý pilier
Reformu ale napokon prežijú oba piliere a opäť budú súčasťou
nového programového obdobia. Slovensko, tak ako ostatné krajiny, musí nanovo
zanalyzovať ich výhody a nevýhody a podľa toho zvážiť, či využije možnosť
prelievať prostriedky medzi nimi.
„Problémom prvého piliera je, že niektoré farmy získavajú vysoké
priame platby, ale pritom produkujú a zamestnávajú málo. Dokonca v priemere
naše priame platby na farmu sú v európskom kontexte vysoké,“ hovorí Ján
Pokrivčák zo Slovenskej poľnohospodárskej univerzity,
Presun peňazí z investičného balíka do prvého piliera sa oplatí,
iba ak sa dobre nastavia pravidlá čerpania priamych poľnohospodárskych platieb.
A to je v súčasnosti problém.
Priame platby sú dnes vyplácané automaticky podľa počtu
hektárov. Nemotivujú farmára, aby rozmýšľal nad novými – ziskovejšími, no
pracnejšími – plodinami. V krajnom prípade farmár dostane peniaze za
obyčajné kosenie lúk bez väčšieho prínosu pre miestnu komunitu alebo prírodu.
Autor: Marián Koreň,
Foto: agroklas.sk