Príde Bystrica a Zvolen o časť eurofondov? O čom je spor s Remišovej ministerstvom
Mestá
Banská Bystrica a Zvolen možno prídu o eurofondy na udržateľný mestský rozvoj,
hoci splnili kritérií pre čerpanie európskych peňazí, ktoré nastavilo
ministerstvo regionálneho rozvoja. Remišovej rezort ale v ich spojení vidí
silnú aglomeráciu, ktorá bude protiváhou Bratislave a Košiciam a trvá na tom,
že peniaze z fondov EÚ využijú najlepšie spoločným postupom.
Ministerstvo
investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie (MIRRI) v polovici
januára zverejnilo
správu o tom,
ako postupuje príprava nového eurofondového obdobia na úrovni samospráv. Šéfka
rezortu Veronika Remišová (Za ľudí), vyjadrila spokojnosť s tým, že
samosprávy pochopili nový systém čerpania regionálnych eurofondov, ktorý im do
ďalších siedmich rokov dáva väčšie rozhodovacie právomoci o využití
európskych dotácií.
Nevinne
vyzerajúca tlačová správa ale obsahuje aj vetu, ktorá načas rozvírila vody
stredoslovenskej komunálnej politiky. Ministerstvo v nej pokarhalo Banskú
Bystricu a Zvolen za nedodržanie nastavených pravidiel, čo podľa neho môže
spôsobiť, že mestá o časť eurofondov prídu.
Spor
medzi ministerstvom regionálneho rozvoja a dvoma mestami je dobrou prípadovou
štúdiou pre pochopenie, ako má fungovať čerpanie eurofondov v regiónoch v
programovom období 2021 až 2027.
Prípad
je ale tiež ukážkou toho, kam až môže zájsť nefungujúca diskusia medzi štátom a
samosprávami: v tomto prípade až k hrozbe straty potrebných desiatok miliónov
eur pre jeden celý región.
Ako vyzerá nový systém
Živnú
pôdu pre vznik celého problému vytvoril nový systém čerpania eurofondov
určených na regionálny rozvoj, ktorý MIRRI nachystal pre nové programové
obdobie. Ten reaguje na dlhoročné volanie samospráv po väčších právomociach
rozhodovať o využití Európskych štrukturálnych a investičných fondov.
Jeho
dôležitým prvkom je prechod od tradičných dopytových výziev k projektovému
riadeniu. To znamená, že mestá a obce už nebudú medzi sebou súťažiť o dotácie
na projekty a čakať na verdikt zodpovedného ministerstva, ktoré eurofondy
spravuje. Na vybraných projektoch sa budú musieť dohodnúť medzi sebou podľa
potrieb v regióne.
V tejto
súvislosti bude kľúčovým dokumentom takzvaná Integrovaná územná stratégia
(IÚS), v ktorej si Rada partnerstva naplánuje svoju rozvojovú stratégiu,
ciele a investície. Podporu z európskych fondov dostanú iba tie projekty,
ktoré budú na zozname dohodnutej stratégie.
Autonómne
postavenie v IÚS má územie Udržateľného mestského rozvoja (UMR). Zjednodušene
povedané, určitá časť peňazí z fondov EÚ by mala smerovať do funkčných
mestských území. Ide o oblasti väčších (jadrových) miest a priľahlých oblastí,
ktoré sú medzi sebou úzko prepojené – či už dennou dochádzkou obyvateľov,
infraštruktúrou alebo službami.
Slovenské
samosprávy zatiaľ nie sú na tento typ spolupráce pri eurofondoch zvyknuté, a
tak sú na mieste obavy, či sa nový systém v praxi nezadrhne. Remišovej
ministerstvo v januári oznámilo, že všetky územia odovzdali v požadovanej
lehote vstupnú správu, ktorá je náčrtom konečnej územnej stratégie. No súčasne
za „problematické“ označila územie UMR Banská Bystrica – Zvolen. Problém ale
nie je v tom, že by mestá svoje správy ministerstvu neodovzdali, ale že ich
spracovali osobitne.
MIRRI
totiž požaduje, aby dve najväčšie mestá Banskobystrického kraja vytvorili
spoločné územie UMR s jednou integrovanou stratégiou. V správe tiež
naznačuje, že ak nepôjdu touto cestou, obidve mestá zo zoznamu UMR vyradí. To
v preklade znamená, že o eurofondy na mestský rozvoj prídu.
Vyčlenenie
peňazí na mestský rozvoj je požiadavkou EÚ. Podľa návrhu Európskej komisie z
roku 2018 mal každý členský štát na tento účel vyčleniť šesť percent
prostriedkov z najväčšieho fondu – Európskeho fondu regionálneho rozvoja
(EFRR). Po tom, čo svoje pozície k reforme kohéznej politiky prijal aj Európsky
parlament a Rada EÚ to však vyzerá, že podiel peňazí pre UMR bude ešte vyšší –
asi osem percent z EFRR.
Slovensko
by z EFRR mohlo pre budúce programové obdobie získať zhruba osem miliárd eur.
To znamená, že na udržateľný mestský rozvoj z fondov EÚ pôjde asi 600 miliónov
eur. V prípade jedného územia UMR teda ide o desiatky miliónov eur na obdobie
siedmich rokov.
Korene problému
K
pochopeniu toho, o čom je spor dvoch miest a jedného ministerstva,
pomôže vrátiť sa do minulého leta.
Rezort
regionálneho rozvoja vtedy predstavil
metodiku, ktorou
sa samosprávy majú riadiť pri tvorbe Integrovaných územných stratégií. Dokument
rámcuje aj prípravu stratégií udržateľného mestského rozvoja, ktorá by podľa
neho mali vznikať na úrovni funkčných mestských území.
„Zmyslom
špecifickej podpory stratégií UMR je podporiť spoločné projekty, reflektujúce
potreby jadrového mesta a jeho zázemia,“ píše sa v metodike.
Územia
UMR alebo funkčné mestské územia nie sú autonómnymi celkami územno-správneho
členenia Slovenska s vlastnými rozhodovacími orgánmi. Aby takéto jednotky mohli
vzniknúť za účelom čerpania eurofondov, musia sa zadefinovať.
Remišovej
ministerstvo mohlo stavať na štruktúre UMR z predošlého programového obdobia,
ktorú tvorí osem krajských miest, alebo ich stanoviť nanovo. MIRRI nakoniec
zvolilo druhú cestu a výsledkom je návrh vytvoriť 17 území UMR a Bratislavu.
Kritériá,
na základe ktorých zoznam vznikol, ale dokument menuje pomerne široko až na dve
výnimky: jadrové so spádovou oblasťou má mať aspoň 40 tisíc obyvateľov
a územie UMR by nemalo prekračovať hranice kraja.
„Definovanie
16 UMR vychádzalo z podkladov od ostatných ministerstiev a štátnych inštitúcií
a tiež z diskusií s ÚMS a Združením miest a obcí Slovenska,“ vysvetľuje pre
portál EURACTIV Slovensko tlačové oddelenie MIRRI.
Argumenty miest
Hoci
Banská Bystrica aj Zvolen spĺňajú podmienky Remišovej ministerstva na
vytvorenie vlastného územia UMR, v zozname sa nakoniec ocitli
v jednej kolónke. Primátor Banskej Bystrice Ján Nosko a primátorka
Zvolena Lenka Balkovičová sa napriek tomu rozhodli pokračovať samostatne.
Dôvodom
pre tento postup bolo tiež to, že ministerstvo v metodike píše, že zoznam
vybraných území ÚMR je len odporúčaním na základe vybraných kritérií.
Keď
napokon oddelený postup potvrdili aj obidve mestské zastupiteľstvá, mestá sa
pustili do tvorby vlastných územných stratégií, o čom informovali aj
ministerstvo. Rezort napriek tomu dodnes naďalej trvalo na vytvorení spoločného
územia UMR. To odštartovalo vzájomnú výmenu argumentov, oficiálnych listov a
stretnutí, ktoré však nepriniesli žiadny výsledok.
Primátor
Banskej Bystrice tvrdí, že Remišová napriek žiadostiam nepredložila podklady a
argumenty pre svoje rozhodnutie. Poukazuje zároveň na to, že Banská Bystrica
bude jediným mestom bez vlastného balíka eurofondov na mestský rozvoj. Rovnako
tak Zvolen je jediným mestom s počtom obyvateľov nad 40 tisíc, ktorý nebude mať
vlastné územie UMR.
„Násilné
spájanie autonómnych mestských samospráv a ich sociálno-ekonomických partnerov
do nových spoločných štruktúr nemôže byť urýchľované, a už vôbec nie
vynucované,“ hovorí o postupe MIRRI
primátor Ján Nosko.
Ďalšie
argumenty primátora Banskej Bystrice
Spojenie
Banskej Bystrice a Zvolena podľa Noska nedáva zmysel aj preto, že sa obidve
mestá rozvíjajú iným smermi: spádová oblasť Banskej Bystrice smerom na
Horehronie, teda severovýchod, kým Zvolen sa potupne odkláňa na juh a západ.
Podobne
to podľa primátora vyhodnotil aj Banskobystrický samosprávny kraj, ktorý v
pripravovanej Integrovanej územnej stratégii počíta so strategicko-plánovacími
regiónmi Banská Bystrica-Brezno a Zvolen-Detva-Krupina. Strategicko-plánovacie
regióny sú nástrojom na zohľadnenie rôznych potrieb jednotlivých regiónov v
rámci kraja. Banskobystrická župa opisuje, že pri ich výbere zohľadňovala
už fungujúce územné štruktúry, či podobnosť rozvojových príležitostí. Zvolen,
Detva a Krupina majú napríklad vlastné
regionálne združenie.
Keď
budú mať mestá rozhodovať o jednom balíku peňazí z fondov EÚ, bude to
podľa Noska administratívne a kompetenčne náročnejšie. Obidve mestá navyše
budú potrebovať projekty na podobný typ projektov, čo pri spoločnom finančnom
balíku môže viesť k napätiu.
Všetky
budúce spoločné projekty, na ktorých by podľa MIRRI mestá mali spolupracovať
v rámci jedného UMR, sa podľa primátora dajú uskutočniť aj keď budú mať
vlastné územia UMR.
Argumenty ministerstva
Prečo
teda ministerstvo nechce ustúpiť a naďalej hrozí mestám odobratím možnosti
čerpať štrukturálne fondy na mestský rozvoj?
Štátny
tajomník ministerstva Vladimír Ledecký, ktorý má agendu územných stratégie na
starosti, tvrdí, že rozhodnutie spojiť mestá do jedného územia je výsledkom
práce odborníkov a strategických dokumentov.
„Bolo
to navrhnuté odborníkmi na základe štúdií a stratégií, ktoré vznikali
posledných viac ako desať rokov v zmysle posilnenia územia s najväčším
spoločným potenciálom rastu na strednom Slovensku,“ vysvetľuje
v rozhovore pre
portál EURACTIV Slovensko Ledecký. Odvoláva sa pritom hlavne na Koncepciu územného
rozvoja Slovenska (KURS),
ktorá definuje hierarchiu centier osídlenia.
V koncepcii
sa skutočne spomína banskobystricko-zvolenská aglomerácia. Takisto ale priznáva
zvláštne väzby aglomerácii Žilina-Martin, či Košice-Prešov. Všetky tieto mestá
ale MIRRI pre budúce eurofondy navrhlo ako samostatné územia UMR.
Na
otázku, prečo je to tak, MIRRI odpovedá, že Banská Bystrica a Zvolen majú
predpoklad vytvoriť silnú aglomeráciu, ktoré bude protiváhou Bratislave
a Košiciam.
„Spolupráca
Banskej Bystrice a Zvolena by týmto dvom mestám so spoločným plánovaním
a celkovým koordinovaným riadením priniesla oveľa vyššiu produktivitu
a výhody, ktoré tieto spoločné aglomerácie prinášajú v prospech
zvyšovania prosperity svojho obyvateľstva,“ dodáva MIRRI.
Vyjednávači
MIRRI opodstatnenosť spolupráce odôvodňuje aj finančným zvýhodnením. V
rozhovoroch totiž zástupcom miest ponúkli 20-percentný eurofondový bonus, ak do
UMR pôjdu spoločne. Je však otázne, ako ministerstvo k tomuto kroku
dospelo, pretože v metodike a ani žiadnom inom oficiálnom dokumente sa
bonifikácia spojenia miest do jedného UMR nespomína.
„Myslíme
si, že pri rozdeľovaní zdrojov by pre administratívnu náročnosť mali byť
bonifikované mestá, ktoré tvoria spoločné územie mestského rozvoja. Tým, že
v tomto prípade sú tam dve mestá, tak by boli logicky bonifikované,“ tvrdí
Ledecký.
Ďalšie
argumenty ministerstva
Banská
Bystrica a Zvolen budú vedieť lepšie riešiť problémy a rozvíjať svoj potenciál,
keď vytvoria spoločnú stratégiu. „Vzájomná koordinácia investícií prináša
efektívne využívanie zdrojov a synergické efekty plánovaných projektov,“ tvrdí
MIRRI.
MIRRI
odkazuje na analýzu
iniciatívy Catching-up
Regions, v rámci ktorej Európska komisia a Svetová banka pomáha
banskobystrickej župe s rozvojom kraja. „V situácii, keď sa v regióne
neočakáva nárast počtu obyvateľov ani výrazná migrácia ľudí z vidieka do miest,
sa táto možnosť (vytvorenie aglomerácie) javí ako najlepší spôsob zlepšenia
využívania vplyvu aglomeračných efektov na zvyšovanie rastu a prosperity,“
píše sa v analýze.
Rezort
Banskej Bystrici pripomína aj jej územný plán z roku 2020, podľa ktorého mesto
pri plánovaní má myslieť na výhody spoločnej aglomerácie.
MIRRI
tiež poukazuje na to, že postup mesta Banská Bystrica kritizujú aj miestni poslanci
z Banskobystrickej alternatívy, či regionálni
socioekonomickí aktéri.
Čo bude nasledovať?
Východisko
zo situácie nepriniesli ani rokovania zástupcov miest so štátnym tajomníkom
ministerstva Ledeckým. Mestské zastupiteľstvo Banskej Bystrice 9. februára
odhlasovalo uznesenie, v ktorom potvrdilo vôľu vytvoriť samostatné územie UMR.
Nosko
a Balkovičová následne zaslali Remišovej spoločný list, v ktorom ju žiadajú,
aby v ďalších rokovaniach presadzovala vytvorenie dvoch samostatných území UMR.
Za mestá sa v liste postavila aj Únia miest Slovenska, ktorá považuje postup
Remišovej rezortu za „neprijateľný“.
Rozhodnutie
je v tejto fáze ale už plne v kompetencii MIRRI, čo pre EURACTIV Slovensko
potvrdilo aj Zastúpenie Európskej komisie na Slovensku (ZEK). „Je na členskom
štáte aby v procese programovania transparentným spôsobom a na základe jasných
kritérií určil územia udržateľného mestského rozvoja,“ uviedla Ingrid Ludviková
z tlačového oddelenia ZEK.
Podľa
Ledeckého sú v súčasnosti otvorené všetky možnosti. Je možné, že tlak miest
nakoniec prinúti ministerstvo ustúpiť, no štátny tajomník nevylúčil, že mestá o
európske peniaze na udržateľný mestský rozvoj prídu. Ďalšou možnosťou je, že ak
Banský Bystrica bude trvať na vlastnom území UMR, o peniaze príde iba Zvolen.
„Praktické
možnosti sú také, že môže byť územie Banská Bystrica a územie Zvolen, alebo
nemusí byť ani jeden. Možností je veľa. Neprešvihli sme žiaden termín, pre
ktorý by sme nemohli počítať so všetkými možnosťami,“ hovorí Ledecký.
„Pokiaľ
by som na túto otázku odpovedal, tak naši odborníci tu budú zbytočne sedieť.
Budeme robiť všetko preto, aby sa to nestalo, ale musíme to rozhodnúť
spravodlivo aj k ostatným, ktorí našu metodiku prijali,“ dodáva.