Prínos prepojenia teórie s praxou - Pruské
Prínos prepojenia teórie
s praxou
Ing. Karol Herian, CSc. Žilina
Za posledné
roky sme na Slovensku zaznamenali neustály pokles v rozvoji
poľnohospodárstva a to zvlášť v živočíšnej výrobe a následne
i samotného potravinárstva. .Neustále sa znižujú počty hospodárskych
zvierat, stále sú nedoriešené vlastnícke vzťahy samotnej poľnohospodárskej
pôdy, znižuje sa vlastná potravinárska výroba a stále viac potravín sa
dováža zo zahraničia. Slovensko sa stalo nesebestačné vo výrobe základných
potravín. Pritom celosvetový trend a strategický cieľ každého vyspelého
štátu je zabezpečiť čo najväčšiu potravinovú sebestačnosť. (U nás sme predsa
boli do r. 1990 sebestační vo výrobe
základných potravín). Na súčasné problémy i na naliehavé problémy viac
krát v minulosti upozorňoval nadriadené orgány i náš Vidiecky
parlament.
Jednou
dôležitou príčinou výrazného poklesu výroby vlastných potravín je aj nedostatok
mladých vzdelaných a zanietených pracovníkov ochotných pracovať
v pôdohospodárskom rezorte. Mnohí výrobcovia potravín a zvlášť
chovatelia hospodárskych zvierat zanikli i pre nedostatok
zvlášť mladých pracovníkov. Mladí ľudia už prevažne stratili vzťah
k pôde (to treba pestovať už od základných škôl), mladí radšej idú
pracovať do zahraničia, lebo tam sú lepšie platení, a doposiaľ sa práca v agrosektore
dostatočne nedocenila.
Tých problémov zvlášť
v poľnohospodárskom rezorte je celá rada, no bude potrebné postupne ich
riešiť. Je veľmi potešiteľné, že niektoré odborné školy začali brať väčší dôraz
na prepojenie teórie s praxou. Iba týmto spôsobom možno lepšie zainteresovať
mladých ľudí na reálny život. Vynikajúcim príkladom je aj Stredná odborná škola
v Pruskom, kde pani riaditeľka Ing. Janka Fedorová už niekoľko rokov realizuje tzv. duálny systém vzdelávania. Duálne vzdelávanie
je vlastne systém odborného vzdelávania a prípravy na výkon povolania, ktorý sa
vyznačuje najmä úzkym prepojením teoretického všeobecného a odborného
vzdelávania s praktickou prípravou u konkrétneho zamestnávateľa. Výučba v škole
sa pravidelne strieda s praktickým vyučovaním v priestoroch zamestnávateľa.
Týmto spôsobom sa tak zabezpečuje, že vzdelávanie a príprava študenta na výkon
povolania plne zodpovedajú požiadavkám praxe u zamestnávateľov. Takýto spôsob
vzdelávania sa uskutočňuje už vo viacerých štátoch Európy a je podstatným prínosom pre úspešný rozvoj
každého štátu.
K tomu,
aby odborná škola zabezpečila úspešné
prepojenie s konkrétnou praxou je potrebné pozývať na školu zástupcov príbuzných odborov a hľadať
vzájomné výhodné prepojenie. Pani riaditeľka Ing. Janka Fedorová v Pruskom
za týmto účelom každoročne zvoláva zástupcov príbuzných podnikov ako aj zástupcov ministerstva
pôdohospodárstva i školstva na pracovné worshopy, ktorých sa zúčastňujú
i zástupcovia Vidieckeho parlamentu. Treba
ozaj poďakovať pani riaditeľke SOŠ v Pruskom za ich aktivity, ktoré
sú vzorom aj pre ostatné odborné stredné a aj vysoké školy.
Mladí
ľudia sú našou budúcnosťou a je potrebné sa im podstatne viac venovať
nielen pre ich osobný rast, ale aj pre celkový rozvoj nášho hospodárstva.
K tomu práve aktívne prepojenie
výučby mládeže formou duálneho vzdelávania má veľký význam pre náš budúci rozvoj.