Slovenská poľnohospodárska univerzita v Nitre otvorila svoje Kreatívne centrum.
Novovybudované centrum SPU chce reflektovať na témy rezonujúce v spoločnosti,
Projekt
v hodnote takmer 6 miliónov eur sa stal realitou. Slovenská poľnohospodárska
univerzita v Nitre otvorila svoje Kreatívne centrum.
„Každý
záujemca tu dostane podporu pre svoje podnikateľské aktivity, či už ako
začínajúci podnikateľ alebo ako podnikateľ, ktorý potrebuje inovovať svoje
podnikanie. Dostane tu zázemie pre marketingové služby, pre podnikanie v
oblasti dizajnu, ak by chcel redizajnovať alebo vnášať nové prvky do svojho
podnikania, alebo vytvoriť úplne nový produkt. Navyše sú tu fyzicky aj stroje,
ktoré vie použiť,“ vyjadrila sa Barbora Čakovská, projektová manažérka pre
Kreatívne centrum SPU.
Centrum
sa má zameriavať predovšetkým na architektúru, dizajn, reklamu a marketing.
„V
oblasti architektúry sme zameraní na zelenú a modrú architektúru, to znamená
krajinné inžinierstvo, zelená architektúra, v rámci čoho sú tu softvéry, ktoré
vedia záujemcovia použiť pre svoje návrhy, vedia si ich vyskúšať a následne
zvážia, či ich budú používať ďalej a či ich v podnikaní skutočne potrebujú,“
dodala Čakovská.
Pre
každého
Kreatívne
centrum sídli v časti budovy Slovenskej poľnohospodárskej knižnice. Univerzita
na jeho vybudovanie získala peniaze z eurofondov. Prepojenie bude mať aj s
odbormi, ktoré má v ponuke pre študentov samotná SPU.
„Priestory,
ktoré ponúkame, sú venované témam, ktoré momentálne rezonujú v spoločnosti –
digitálna transformácia, zelená transformácia, potravinárstvo, agrolesníctvo,
pozemkové úpravy. Sú to oblasti, ktoré potrebujú a využívajú tri rezorty –
agrorezort, rezort hospodárstva cez kreatívny priemysel a samozrejme,
vzdelávanie, veda a výskum,“ vysvetlila Klaudia Halászová, rektorka Slovenskej
poľnohospodárskej univerzity.
Centrum
však nie je určené len pre študentov samotnej SPU, a tiež nie len pre študentov
iných univerzít. Jeho vedenie deklaruje, že je prístupné aj bežnej verejnosti.
„Môže
sem prísť aj mamička na materskej dovolenke alebo tiež dôchodca, ktorý sa ešte
stále cíti na to, že sa chce ďalej rozvíjať a podnikať. Zároveň môže prísť aj
niekto, kto chce spolupracovať s nejakým podnikateľom a napojiť sa na samotný
podnikateľský sektor. Rovnako je centrum určené aj pre veľké firmy, ktoré
hľadajú konkrétnych ľudí,“ objasnila Soňa Bellérová, koordinátorka oddelenia
dizajnu Kreatívneho centra SPU.
Virtuálna
jaskyňa
Súčasťou
centra je najmodernejšia technika v oblasti architektúry, dizajnu, marketingu a
reklamy. Nechýbajú ateliéry, zdieľané kancelárie, reklamné a marketingové
štúdio. Do centra sa tiež presťahoval projekt výskumu neuromarketingu, v rámci
ktorého má univerzita patentovanú aj špeciálnu vestu, využívanú pri výskume
spotrebiteľského správania pri nakupovaní. Jedinečná je aj takzvaná virtuálna
jaskyňa, ktorá je najväčšia v strednej Európe. Tvorí ju až takmer 22 tisíc
svetelných bodov.
„Je
to priestor, ktorý je tvorený obvodovými a stropnými led obrazovkami a umožňuje
rekonštruovať realitu. To znamená, že akýkoľvek obraz, ktorý si vieme nafotiť v
reálnych podmienkach cez 3D kamery, potom vieme preniesť do tohto priestoru a
zobrazovať ho. To umožňuje podnikateľovi, ktorý si napríklad chce otvoriť svoj
obchod a potrebuje nadizajnovať výklad, si tento výklad odfotiť a my ho v
našich priestoroch vieme otestovať, zobraziť ho respondentom a z ich reakcií
vychytať nedostatky a zlepšenia. Teda vieme
zisťovať, ako sa ľuďom páči a ako ho vylepšiť, podnikateľovi to týmto spôsobom
ušetrí náklady,“ vysvetlil Jakub Berčík, koordinátor oddelenia reklamy
Kreatívneho centra SPU.
Virtuálna
jaskyňa prináša nielen vizualizáciu, ale dokáže simulovať tiež vône a pachy či
zvuky zobrazovaného prostredia. Tým môže byť aj park či les.
„Využitie
táto jaskyňa môže mať napríklad aj pri architektonických dielach. Keď
architekti navrhujú park, vieme si ho zobraziť s danou kompozíciou výsadieb a
vieme zistiť, ako to človek vníma,“ dodal Berčík.
V
súvislosti s poľnohospodárskymi témami centrum disponuje aj modernou
technológiou v podobe dronov, ktoré si postupne hľadajú cestu v agrosektore.
Ide napríklad o sledovanie mikroklimatických rozdielov na plochách so závlahami
a bez nich, lokalizovanie teplotného stresu na rastlinách, vyhľadávanie
nelegálnych vyústení splaškových vôd alebo monitorovanie mláďat chránených
zvierat počas žatvy. Na analýzu nasnímaných území sú v ateliéroch dostupné aj
konkrétne softvéry. Do značnej miery by mala byť takáto pomoc v podnikaní aj
bezplatná.
„Kreatívne
centrum má rôzne programy na podporu podnikateľov a návštevníkov. Jednou z
priorít je podpora samotného podnikania, takže sú tu programy, ktoré
podnikateľom ponúkajú podporu. Samozrejme však máme aj nadstavby, kedy si
centrum môžu prenajať firmy, ktoré sú už etablované na trhu a v takomto prípade
môžu využiť naše služby,“ dodal Jakub Berčík.
Autor
článku: Ivana Kaliská