Uľahčiť administratívu a zefektívniť systém. Antibyrokratická komisia vypracovala podnety
Zjednodušenie
podávania žiadostí o priame platby, zrušenie povinnosti vypĺňať informačné
listy, viacero návrhov k fungovaniu Slovenského pozemkového fondu či požiadavka
upraviť zákon o hnojivách. Tieto a ďalšie desiatky podnetov vypracovala pre
ministerstvo pôdohospodárstva antibyrokratická komisia od marca do decembra
minulého roku.
„Zoznam
podnetov sme odovzdali pánovi ministrovi v decembri. Obsahuje 68 opatrení, od
evidenčných požiadaviek cez softvérové, ktoré sa týkajú registrácií či
legislatívy,“ uviedol Andrej Gajdoš, predseda antibyrokratickej komisie a
predseda Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komory.
Trend
v EÚ
Na
úrovni Európskej únie sa otázka veľkej administratívnej záťaže pre farmárov
rieši na rôznych úrovniach. Ministri poľnohospodárstva na rade AGRIFISH prijali
v uplynulom roku viaceré opatrenia k jej zníženiu. Široký balík návrhov v tejto
súvislosti vznikol aj v rámci Strategického dialógu. Európska komisia taktiež
realizovala anketu medzi farmármi, do ktorej sa zapojili aj slovenské subjekty.
Keď
vybraných predstaviteľov oslovil v apríli portál poľnoinfo.sk, väčšina z nich
uviedla, že slovenských poľnohospodárov trápia oveľa viac opatrenia na domácej
úrovni, než pravidlá EÚ.
Široké
zastúpenie
Komisiu
založil minister pôdohospodárstva Richard Takáč v marci minulého roka.
„Cieľom
komisie je znižovanie administratívnej záťaže a náročnosti postupov
uplatňovaných v činnosti MPRV SR a právnických osôb v pôsobnosti ministerstva,“
uvádza sa vo vestníku MPRV SR z polovice marca 2024.
Zastúpenie
komisie je široké. Má 22 členov a okrem poradcov ministra, zástupcu
legislatívnej rady vlády a parlamentného výboru pre pôdohospodárstvo sú jej
členmi aj zástupcovia samosprávnych organizácií poľnohospodárov, potravinárov a
lesníkov.
Návod
na zmeny
Založenie
antibyrokratickej komisie oznámil Richard Takáč v deň, keď vymenoval svojich
poradcov. Dosiaľ jej činnosť nemala veľký mediálny ohlas, rovnako ako ani
závery, ktoré ministrovi odovzdali jej členovia v decembri.
„My
sme sa dosiaľ mediálne neprezentovali a požiadavku komunikovať činnosť komisie
sme dostali prvýkrát až teraz, od poľnoinfo.sk. Rátam s tým, že keď
ministerstvo naše podnety spracuje, vytvorí nejaký harmonogram ich realizácie a
naše výsledky budú komunikované,“ uviedol Andrej Gajdoš.
Mohlo
by to byť už pri príležitosti ďalšieho, februárového zasadania komisie, keď by
agroministerstvo mohlo konkretizovať svoje predstavy. Andrej Gajdoš zatiaľ nemá
informácie o tom, ako ministerstvo pristupuje k podnetom, ale má dobrý pocit,
že rezort chápe potrebu zjednodušiť a zefektívniť systém.
„Čas
ukáže, či sa naše podnety budú aj realizovať,“ uviedol.
Komisia
má poradenskú úlohu, samotná realizácia návrhov je vecou ministerstva. Mnohé
administratívne problémy pritom prevyšujú rámec agrorezortu a týkajú sa
napríklad ministerstiev vnútra či životného prostredia.
Podnety
komisie reagujú na problémy
Vďaka
podnetom antibyrokratickej komisie má minister k dispozícii rozsiahly súbor
návrhov, ako znovu premyslieť systém realizácie podpôr a kontrol, preformulovať
povinnosti pre poľnohospodárov a harmonizovať činnosť jednotlivých inštitúcií.
Podnety
komisie reagujú na skutočnosti, ktoré zbytočne znepríjemňujú život
poľnohospodárom a znižujú efektivitu nielen im, ale aj na úrovni štátnych
inštitúcií.
Podľa
prezentácie podnetov na decembrovej konferencii Zväzu ekologického
poľnohospodárstva – Ekotrend, sa návrhy týkajú aj prijímania nových nariadení a
opatrení tak, aby sa mohli realizovať hladko, bez toho, aby spôsobovali chaos v
administratíve.
Priame
platby aj SPF
Jeden
z podnetov adresoval Zväz vlastníkov pôdy a agropodnikateľov Slovenska a týkal
sa zjednodušenia podávania žiadostí o priame platby. Podľa dokumentu, ktorý má
redakcia poľnoinfo.sk k dispozícii, agroministerstvo považuje tento bod z časti
za vybavený, ale stále otvorený.
„Zjednodušovanie
prebieha elektronizáciou. Platobná agentúra pre kampaň 2024 prijímala žiadosti
o priame platby výlučne elektronicky, v rámci zjednodušovania bol formulár
naprogramovaný podľa možnosti v krokoch, kde to bolo čo najviac intuitívne,“
reaguje MPRV SR v tabuľke legislatívnych podnetov.
Ekotrend
vo svojom návrhu hovorí o zrušení povinnosti podávať Informačné listy, ktoré sú
základným dokumentom pri tvorbe štatistík a analýz agrorezortu.
„Štát
by mal platiť za zbieranie informácií o farmároch. Informačné listy sú celkom
zbytočnou záťažou, pričom nie sú spoľahlivým zdrojom informácií. Bolo by
účelnejšie, ak by sa zber informácií realizovali povedzme na vzorke 10 percent
farmárov, ale obsahoval by pravdivé údaje, dostali by sme oveľa viac relevantný
výsledok,“ uviedla Zuzana Homolová, členka predsedníctva Ekotrendu na
decembrovom podujatí tejto organizácie.
Agrárna
komora Slovenska uvádza viacero podnetov v súvislosti so Slovenským pozemkovým
fondom. Požaduje úpravu podmienok nájomných zmlúv a tiež ich príloh, ktoré majú
podľa AKS zodpovedať stavu katastrálnych údajov. Podľa ďalšieho podnetu by malo
dôjsť aj k úprave spôsobu určovania výšky nájomného. AKS by uvítala zlepšenie
komunikácie s pozemkovým fondom či zriadenie elektronickej komunikácie s týmto
úradom.
„Našim
podnetom je aj prepojenie systémov evidencie prenajatých pozemkov SPF s údajmi
katastra nehnuteľností a GSAA, tak aby bol systém nápomocný aj pri riešení
nájomných zmlúv, inventarizácií, dodatkov či kontrole užívania,“ uvádza sa v
dokumente legislatívnych podnetov.
Ako
naliehavú požiadavku požaduje SPPK upraviť napríklad zákon o hnojivách.
Najväčšia samosprávna organizácia poľnohospodárov argumentuje, že
administratíva je zbytočná a vyžaduje náročnú evidenciu. V podnete konkrétne
uvádza, v ktorom paragrafe by malo dôjsť k zmene.
Zmeny
usmernení na poslednú chvíľu
V
závere roka 2024 portál poľnoinfo.sk informoval, že vláda menila a dopĺňala
nariadenia, ktoré súvisia s čerpaním podpôr v roku 2025 na poslednú chvíľu.
Problém by podľa Agrárnej komory Slovenska vyriešilo, ak by sa zadefinoval
najneskorší termín vydania zmien nariadení do konca februára a k tomu by boli
časovo prispôsobené predchádzajúce rokovania i schvaľovací proces.
„Je
potrebné zohľadniť, že vnútroštátna legislatíva je naviazaná na Strategický
plán SPP 2023 – 2027, a preto nemôže vstúpiť do platnosti skôr, ako žiadosť o
zmenu Strategického plánu schváli (spravidla koncom novembra) Európska komisia.
Z uvedeného dôvodu nariadenia vlády č. 435/2022 a 436/2022 vstúpia do platnosti
spravidla v polovici decembra, s účinnosťou od 1. januára nasledujúceho roka.
Proces prípravy usmernení k nariadeniam vlády prebieha, v čo možno najkratšom
čase od okamihu promulgácie legislatívy,“ reaguje v tabuľke legislatívnych
podnetov Sekcia rozvoja vidieka a priamych platieb MPRV SR.
Agroministerstvo
ďalej argumentuje, že je potrebné zohľadniť aj rozsah zmien a preto nepovažujú
za vhodné striktne nastaviť termín na vydávanie usmernení
Činnosť
komisie bude pokračovať
„Hodnotím
pozitívne, že sa členovia komisie vedeli porozprávať, zosúladiť pohľady. Nebol
tam rozpor, ktorý by sme museli riešiť hlasovaním. Niektoré podnety sa dajú
vyriešiť za týždeň, iné si vyžiadajú roky práce. Ide nám o to, aby sa veci
pohli ďalej,“ uzatvára Andrej Gajdoš.
Autor článku: Klaudia Lászlóová, Juraj Huba
Vidiecky parlament je členom tejto komisie.