V dejinách sa veľa bohatstva nadobudlo práve počas kríz
Odborník na korupciu: V dejinách sa veľa bohatstva nadobudlo práve počas
kríz
Rezignovať v reakcii na pandemickú krízu na kontrolu distribúcie
peňazí je zlý prístup. „Práve teraz je správy čas, aby sa verejný záujem
chránil pred nerovnosťou, nespravodlivosťou a korupciou,“ hovorí v rozhovore
pre EURACTIV Poľsko profesor Nikos Passas.
Nikos Passas je profesorom kriminológie
a trestného práva na Northeastern University v USA. Napísal viac ako 240
publikácii na tému korupcia, dobré vládnutie, nezákonné financovanie/obchodné
toky, sankcie, neformálne finančné prevody, terorizmus a finančné regulácie.
Konzultuje pre právne firmy, finančné inštitúcie a rôzne organizácie vrátane
OSN, EÚ, OECD, OBSE, IMG, Svetovú banku či rôzne iné inštitúcie a vládne
agentúry vo všetkých kontinentoch.
Posledných 40 rokov
sa zaoberáte korupciou. Je podľa vás možné ju úplne eliminovať?
Investovali
sme do toho veľa peňazí a ľudského kapitálu. Snažili sme sa prepojiť
proti-korupčnú agendu s agendou dobrej správy veci verejných, právneho štátu a
ekonomického rozvoja. Očakávali sme, že z tohto vyjdú silné výsledky, ale
realita je skôr sklamaním. Veľa vecí sa dalo spraviť lepšie a, žiaľ, posunuli
sme sa aj o krok späť. V niektorých ohľadoch nie je náznak žiadneho pokroku.
Niektoré
proti-korupčné opatrenia boli paradoxne aplikované korupčnými spôsobmi,
napríklad boli diskriminačne namierené na opozíciu. Toto vedie k demoralizácii
a úniku mozgov. Rôzne formy korupcie majú veľmi vážne následky.
Vedeli by ste na
základe vášho výskumu pomenovať príklady úspešného odstránenia korupcie?
Nie,
aj keď niekde nastal istý pokrok. Nemyslím si, že v tomto dokážeme vytvoriť raj
na zemi. Tiež neverím, že je možné dosiahnuť dokonalú spoločnosť. Som však
presvedčený o tom, že náš cieľ by mal byť vytvoriť lepšiu spoločnosť.
„Dokonalá“
spoločnosť by nemala byť v protiklade s „lepšou“ spoločnosťou. Musíme skúmať,
kde sa dá dosiahnuť zlepšenie udržateľným spôsobom. Problém nie je v tom, že by
tu nebol žiadny úspech. V mnohých smeroch sme ho dosiahli.
Problém
je, že veľa úspechov sa ľahko vytratí. Občas spravíme krok vpred a dva
kroky vzad. Niečo z toho, čo robíme, zafunguje, ale keď sa niečo zmení,
tak skončíme tam, kde sme začali. Keď sklamete očakávania ľudí, alebo keď sú
frustrovaní, je to ešte horšie, ako keď nerobíte nič, lebo im dávate falošnú
nádej. Je o to náročnejšie si ich dôveru spätne získať.
Podporuje
globalizácia korupciu?
Pri
globalizácii môžeme nájsť faktory, ktoré prispievajú k podpore integrity a
zodpovednosti. Na druhej strane, vytvára aj priestor pre vznik nových štruktúr
a nové formy korupcie. Veľa metrík, ktoré používame na meranie korupcie, sú v
skutočnosti zamerané na jeden typ – krádež. Krádež je možné najľahšie odhaliť a
riešiť spomedzi všetkých typov korupcie.
Existuje
veľa iných druhov korupcie ako zneužitie úradu, moci, funkcie či štátu, čo
vedie ku konfliktom záujmov, ktorým sa ťažšie čelí, keďže ich forma nie je v
mnohých prípadoch jasná. Korupcia sa tu prejavuje v prítomnosti nemiestneho
vplyvu pri rozhodovaní a v činoch, ktoré sú motivované osobnými záujmami,
biznisom, politikou alebo niečím iným.
Korupciu
by sme mali analyzovať cez dôsledky konania ako aj nekonania. Je to lepšie ako
cez právne definície. Viac pozornosti by sa malo venovať tomu, či verejné
inštitúcie a úrady konajú pre spoločné dobro spoločnosti alebo nie. Ak nekonajú
svoju úlohu tak ako by mali, hovoríme o inštitucionálnej korupcii.
Zverejnenie Panama
Papares a Paradise Papers ukázalo, že investigatívna žurnalistika môže narušiť
kriminálne siete a dosiahnuť väčšiu mieru transparentnosti v politike. Túto
prácu by však mali vykonávať orgány činné v trestnom konaní. Pomohlo by
vytvoriť novú globálnu agentúru, ktorá by sa venovala odhaľovaniu
medzinárodného zločinu a korupcie?
Takéto
siete tu už sú. Existujú organizácie, ktoré sa venujú vyslovene tejto forme
zločinu a korupcie. Zistenia z Panama Papers alebo WikiLeaks by sa nikdy
nedostali na titulky, ak by tu neboli tieto siete a novinári, ktorí robia
úžasnú prácu.
Potrebujú
však veľa podpory, keďže ich práca obnáša veľké riziko pre ich osobnú
bezpečnosť. Niektorých z nich za ich prácu zavraždili. Prevencia korupčných
praktík je dôležitá, ale zďaleka to nestačí. Možno by pomohlo viac analytickej
práce a kritických príspevkov zo strany výskumníkov a akademikov.
Aký je váš názor na
vytvorenie Európskej prokuratúry (EPPO)?
Je
to príklad vývoja na európskej úrovni, ktorý nás posúva smerom k zdieľanej
suverenite ale aj k odstredivým silám a procesom. Je to reakcia na nezvládnutie
finančnej krízy a na nedostatok solidarity v niektorých členských štátoch, ako
aj na problémy, ktoré odhalila pandémia.
Založenie
EPPO považujem za správny krok. Verím, že zdieľaná suverenita a kolektívne
snahy sú mimoriadne dôležité. Problémy, ktoré presahujú hranice si žiadajú
spoločnú odpoveď. Uvidíme, ako to budú členské štáty zastrešovať a podporovať,
alebo, naopak, sabotovať. Považujem európske inštitúcie za kľúčové v ochrane
finančných záujmov Európskej únie, právneho štátu, väčšej integrity a hlbšej
integrácie, ktorú Únia v tomto bode zúfalo potrebuje.
Čo si myslíte o
nominácii Laury Codruty Kövesi na pozíciu šéfky EPPO?
Nomináciu
Laury Codruta Kövesi považujem za veľmi dobré rozhodnutie. Osobne ju poznám a
spolupracoval som s ňou. Stretol som ju, keď stála na čele generálnej
prokuratúry v Rumunsku. Má potrebné zručnosti na to, aby robila veľa dobrých
vecí. Dúfam, že bude čerpať z podpory ostatných členských štátov EÚ a dokáže
prispieť k verejnému záujmu v EÚ.
Právomoc EPPO sa
týka iba 22 členských štátov Únie. Poľsko a Maďarsko sú mimo jej jurisdikcie.
Aké dopady to bude mať na fungovanie tohto úradu?
Byť
mimo jurisdikcie EPPO prináša všetky možné negatíva. Neúčasť na činnosti tohto
úradu je potrebné napraviť. Ľudia v Maďarsku a Poľsku si raz uvedomia, aké
dôležité je zúčastňovať sa na tomto projekte. V tomto prípade je dôležité
prízvukovať ako súvisia záujmy Maďarska a Poľska so spoločným úsilím a prácou
zvyšku Európskej únie.
Aký je charakter
korupcie počas pandémie, kedy zdravotná kríza zatienila krízu právneho štátu?
Prvá
vec, ktorá v pandémii zlyhala, bola miera pripravenosti jednotlivých štátov.
Pandémia nemala prečo prekvapiť tých, ktorí boli dostatočne pozorní. Vedci a
odborníci v zdravotníctve už roky pred vypuknutím pandémie varovali.
Čo
presne v inštitucionálnom kontexte spôsobilo, že verejné zdravotníctvo
bolo až tak zraniteľné zoči voči vypuknutiu pandémie? Ako to, že malé krajiny
ako Vietnam, Taiwan, Nový Zéland, ktoré majú odlišné politické systémy, sa
dokázali popasovať s pandémiou oveľa lepšie ako európske a severoamerické
krajiny?
Ako
reagovali vlády po vypuknutí pandémie? Najskôr sa objavili všelijaké správy o
zvláštnych typoch pneumónie a iných ochoreniach, ktoré ešte v roku 2019
publikovala Čína a WHO, ako aj spravodajské služby. Čína zdieľala svoje
poznatky o víruse veľmi neskoro. Aj keď potom vysielala varovania a zdieľala
informácie, väčšina sveta túto hrozbu odignorovala, alebo podcenila.
Nečinnosť vlád je
tiež korupcia?
Vlády
majú vlastné spravodajské zložky, ktoré financujú daňoví poplatníci. Ich prácou
je vedieť trochu viac ako zvyšok populácie. Tvoria jednu z hlavných častí
národného obranného mechanizmu. Som presvedčený, že informácie o riziku vírusu
dostali dávno predtým, ako sa o tom dozvedela verejnosť.
Otázne
je, nakoľko vážne brali jednotlivé vlády ich odporúčania. Riadili sa nimi? Ako
plánovali zareagovať na tento problém? Ako sa pripravovalo na túto situáciu
verejné zdravotníctvo, obyvateľstvo a jeho najzraniteľnejšie skupiny?
A čo bezprecedentné miliardy dolárov
alebo eur, ktoré vlády zhromaždili na pomoc svojim ekonomikám v reakcii na
pandémiu?
Na
podporu ekonomiky sa uvoľnilo veľa peňazí, čo je úplne pochopiteľné. História
nás naučila, že počas prírodnej katastrofy, vojny alebo spoločenskej
mobilizácie, slabnú kontrolné mechanizmy.
V
tomto zmysle sa veľa peňazí rozdalo bez toho, aby do toho zasahovali kontrolné
mechanizmy, ktoré majú zaručiť transparentnosť a zodpovednosť. Táto situácia
poskytuje ľuďom ohromnú možnosť túto situáciu využiť. V dejinách sa veľa
bohatstva nadobudlo práve počas vojen a iných kríz.
Veľa
peňazí sa rozdalo do niektorých častí spoločnosti bez toho, aby prešli
štandardným kontrolným mechanizmom. Mnohí sa domnievajú, že teraz nie je správny
čas toto kontrolovať a robiť audity. Toto je ale zlý prístup. Práve teraz je
správy čas, aby sa verejný záujem chránil pred nerovnosťou, nespravodlivosťou a
korupciou. Zlé nakladanie s týmito zdrojmi videlo v minulosti k najhorším
možným vývojom.
Niektoré
opatrenia, ktoré sa zaviedli, majú trvalé následky a presahujú terajší stav
pohotovosti. Sledovacie technológie sú veľkým zásahom. Nové spôsoby, ako
verejné autority od ľudí získavajú dáta sa takýchto situáciách javia ako
ospravedlniteľné. Niektorí ale môžu túto situáciu zneužiť na to, aby si
konsolidovali moc, ktorú budú po skončení pandémie autoritatívne zneužívať.
Podľa každoročnej
správy Nations in Transit 2020 od
Freedom House, ktorá sa venuje stave demokracie v Európe a Eurázii, sa väčšina
lídrov v strednej a východnej Európy „prestala tváriť, že vládne podľa
pravidiel demokracie. Otvorene útočia na demokratické inštitúcie a pracujú na
tom, aby obmedzili osobné práva“. Poľsko sa presunulo zo skupiny
konsolidovaných demokracii na úroveň polo-konsolidovaných demokracií. Maďarsko,
ktoré bolo predtým v kategórii demokracií sa stalo prechodným/hybridných
režimom. Aký je podľa vás súvis medzi krízou právneho štátu – založenej na
spochybňovaní liberálnych hodnôt – a korupciou?
Čo
v skutočnosti spôsobuje korupcia? Demontuje základné prvky demokracie, ktoré sú
založené na vedomej participácii občanov v danej krajine. Dezinformácie,
zavádzajúce informácie a populistické prejavy zbavujú občanov ich práva na
pravdivé informácie.
Toto
je veľký problém. Potrebujeme viac etickej perspektívy na verejnú moc a vidieť
konkrétne kroky zo strany autorít voči technológiám a farmaceutickým
spoločnostiam. Potrebujeme vedu so svedomím.
Je etický prístup
možný vo svete politiky?
Je
to nutnosť. Politici sú volení alebo menovaní na to, aby slúžili verejnému
záujmu. Ak tak nerobia, či už vedome alebo nevedome, vzniká ďalší typ korupcie:
inštitucionálna alebo právna korupcia. Etika by mala byť absolútny imperatív
pre hocikoho, kto je volený do verejných funkcií. Ak niekto koná neeticky,
znamená to, že prioritizuje samého seba, svoju stranu, kamarátov či rodinu. Iná
vec je, ako sa tieto etické pravidlá reálne implementujú do praxe a ako
ovplyvňujú rozhodovacie procesy, zákony, opatrenia, alebo iné politiky.
Máme
vlády, ktoré uniesli klientelistické elity, čo sa snažia presadiť svoje blaho
na úkor ostatných. Toto nie je demokracia. Mimochodom, nie je to ani
kapitalizmus. Toto je neosocializmus. Pre väčšinu máme neoliberalizmus a
úsporné opatrenia a pre pár, čo dostávajú veľkú podporu zo štátu, je tu
neosocializmus. Je to štátny intervencionizmus v prospech tých, čo sa v
zákulisí správajú neeticky a nelegálne.
Prečo sa o tom
hovoríte ako o neosocializme?
Pretože
vláda poskytuje selektívnu podporu, ktorá nie je potrebná. Predstavuje to
nespravodlivú výhodu, ktorá sa získala cez neetické a nedovolené procesy.
Hovorím o korupčných vplyvoch, ktoré sú opakom demokracie. Pojem neliberálna
demokracia považujem za kontradikciu. Politici nemôžu byť neliberálni a
demokratickí zároveň.
Ako má spoločnosť
reagovať na tento typ korupcie? Má to robiť cez masové protesty, mobilizáciu
medzinárodných organizácii alebo ako Únia, ktorá podmienila čerpanie
prostriedkov z kohéznych fondov dodržiavaním princípov právneho štátu?
Tento
krok predstavuje príležitosť spraviť veľa dobrého, ale musí sa to urobiť
rozvážne a na základe analýzy rizík a vhodnej stratégie. Na Balkáne sme videli,
ako niektoré protikorupčné procesy v skutočnosti pomohli privatizovať štátne
majetky korupčnými spôsobmi a viedli k únosom štátu. Je dôležité, aby sme
rozumeli potenciálnym následkom nášho konania boli si vedomí, aké nežiadúce
účinky môžu mať rôzne opatrenia.
Som
zástancom prístupu cukru a biča. Teraz je správy čas položiť základy niečoho,
čo bude v budúcnosti fungovať. Náš prístup musí byť založený na dátach a
faktoch.
Európska
únia má príležitosť legitimizovať a zefektívniť príležitosti na hlbšiu
integráciu. Ak sa jej to nepodarí, výsledky budú negatívne. Európska únia musí
ísť príkladom a dokázať dôležitosť transparentnosti, integrity a zodpovednosti.
Naberá korupcia v
pandémii nové podoby?
Nemyslím
si, že naberá nové podoby. Skôr niektoré sa dostávajú viac do popredia ako iné.
Obávam sa, že integrita dodávateľských a distribučných reťazcov zdravotníckych
výrobkov, ako sú ochranné prostriedky, materiálny na ošetrenie a vakcíny, bude
ohrozená. Kedykoľvek máme nesúlad medzi dopytom a ponukou, môžeme očakávať
rôzne formy podvodov, zneužívania a nelegálnych trhov.
Myslíte si, že
pandémia COVID-19 by môže byť bod obratu, ktorý otvorí možnosti novým reformám
v krajinách s autoritatívnymi režimami, alebo tam, kde prevládajú
skorumpované vlády?
Myslím
si, že bod zlomu nastane tak či tak. Takýto závažný šok sa nezaobíde bez
následkov. Bude to mať pozitívne aj negatívne dopady. Je na nás, aby sme
maximalizovali potenciál pre tie pozitívne následky a vyšli z krízy silnejší,
ako sme boli pred ňou.