Vnímame veľmi silný tlak na to, aby sa Slovenský pozemkový fond ešte viac uzavrel
Marián Glovaťák: Vnímame veľmi silný tlak na to, aby sa Slovenský pozemkový fond ešte viac uzavrel
Rozdeľovanie
poľnohospodárov, pretrvávajúce problémy v prístupe k pôde a na druhej strane
citeľná podpora tých, ktorí na pôde skutočne pracujú. Aj taký bol podľa Mariána
Glovaťáka, predsedu ASYF – Združenia mladých farmárov, rok 2024.
Ako
hodnotíte uplynulý rok z pohľadu mladých farmárov?
Rok
2024 vnímam ako turbulentný. Bol charakteristický v tom, že farmári celej
Európy začali vyjadrovať svoje názory prostredníctvom protestov. V
predchádzajúcich rokoch boli farmári nevypočutí. Avšak vďaka protestom
jednotlivé európske vlády, nevynímajúc tú slovenskú, sa začali správať voči
roľníkom s väčším pochopením. Na Slovensku vnímame snahu o reformovanie
Pôdohospodárskej platobnej agentúry. Z najvyšších pozícií počúvame pozitívne
slová o jej zlepšovaní, že konečne táto inštitúcia začína byť profarmárska.
Združenie mladých farmárov už dlhodobo opakuje, že agentúra je od slova
,,agent“ a tak má farmárom pomáhať, nie im komplikovať a pridávať prácu.
Spomenuli
ste protesty, ktorých ste sa ako združenie zúčastnili. Naplnili sa vaše
očakávania k témam, ktoré ste v rámci protestov riešili?
V
roku 2024 sa uskutočnili protesty, na ktorých sa spolu s ďalšími združeniami
zúčastnilo aj Združenie mladých farmárov. Spätným pohľadom to vnímame ako veľmi
dôležitý a užitočný krok. Protesty mali významný dopad, pretože ministerstvo
začalo intenzívnejšie pracovať na riešení požiadaviek, ktoré sme predložili.
Výsledkom bolo napríklad urýchlenie príprav plánu na okamžité vyplácanie
platieb, boj proti byrokracii či zintenzívnenie diskusií o funkčnom registri
užívacích vzťahov. Tento register predstavuje dlhodobý problém, ktorý musíme
vyriešiť skôr, ako nás bolestivo dobehne. Nepodarilo sa však presadiť všetky
požiadavky, ako napríklad zelená nafta či odpustenie sociálnych odvodov pre
všetkých. Pozitívne hodnotíme kroky smerujúce k znižovaniu administratívnej
záťaže, ako je napríklad zriadenie Antibyrokratickej komisie, ktorú naše
združenie navrhovalo už niekoľko rokov. V téme prenájmu pôdy, očakávame zásadné
zmeny v legislatíve v roku 2025.
Protesty
boli viaceré – najskôr ste protestovali vy, a o pár dní na to sa odohral veľký
protest zastrešený Slovenskou poľnohospodárskou a potravinárskou komorou. Ten
podporilo aj Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka, zatiaľ čo ten váš
nie. Ako ste to vnímali?
Čo
sa týka protestov, vnímali sme, že nie mladí farmári sa chcú deliť a rozdeľovať
sa na dve skupiny, ale práve SPPK sa vyčleňuje a vyhradzuje voči menším
farmárom. A to je škoda. Protesty odhalili výrazné rozdiely medzi veľkými
podnikmi, ktoré sú často podporované dlhodobou politikou uprednostňujúcou
veľkých hráčov, a menšími či rodinnými farmármi. Tieto rozdiely sú výsledkom
verejnej politiky posledných 30 rokov, ktorá zvýhodňuje veľké podniky.
Dôsledkom je stagnácia slovenského poľnohospodárstva, nízka sebestačnosť a
historicky najnižší počet pracovníkov v sektore. Rodinné farmy sú pritom
efektívnejšie, odhodlanejšie, no veľké podniky ich vnímajú ako hrozbu, a to je
škoda. Toto viedlo k rozdeleniu protestov na dve skupiny – jedna sa zameriavala
na spravodlivosť a podnikateľské prostredie, zatiaľ čo druhý protest bol viac
symbolickým prejavom a manifestáciou veľkolepej techniky, na ktorej čele bol
minister. Bola to manifestácia veľkopodnikov, ktoré podľa môjho názoru nechcú
nič zásadné meniť. Avšak Slovensko nutne potrebuje zásadné reformy v
poľnohospodárstve.
Spomenuli
ste očakávania vo vzťahu k prenájmu pôdy. Na problémy s prístupom k pôde
poukazujete ako združenie dlhodobo. Zlepšilo sa niečo v roku 2024?
Žiadne
zlepšenie nenastalo, práve naopak, situácia sa zhoršila. Slovenský pozemkový
fond zmenil komunikáciu tak, že v období 2000-2022 v SPF bola razená politika
transparentnosti a zlepšilo sa zverejňovanie zmlúv. V roku 2024 sa síce v tomto
zverejňovaní pokračovalo, ale zrušila sa informácia – názov katastra. Hoci sme
to riešili aj s generálnym riaditeľom, ktorý nám osobne prisľúbil, že sa stĺpec
katastrov pri zverejňovaní vráti, neudialo sa tak. Vnímame veľmi silný tlak na
to, aby sa SPF ešte viac uzavrel, a to by bola škoda nielen pre mladých, ale
celkovo pre slovenské poľnohospodárstvo, malo by to za dôsledok horšiu
konkurencieschopnosť, a teda nárast cien potravín. Keď nebude lepšie
konkurenčné prostredie a lepšia produkcia komodít pre potravinársky priemysel,
potravinársky priemysel nebude môcť produkovať lacnejšie.
Rok
2024 bol druhým v novom programovacom období. To sľubovalo vyššiu podporu pre
živočíšnu výrobu aj špeciálnu rastlinnú výrobu, teda oblastiam, ktorým sa
venujú aj mladí farmári. Cítite to v praxi? Naplnili sa očakávania?
Nové
programové obdobie, ktoré sa nastavovalo v období 2020 – 2022 a voči ktorému
bola vznášaná dosť silná kritika, konečne prináša ovocie. Vidíme, že platby pre
farmárov sú lepšie zacielené, podarilo sa presadiť myšlienku toho, aby bolo
viac platieb, presnejšie zacielených na živočíšnu a špeciálnu rastlinnú výrobu,
a zároveň menšia platba na hektár. Je dobré, že sa znížila všeobecná platba na
hektár, ktorá motivuje poľnohospodárov skôr špekulovať a v úvodzovkách „zbierať
hektáre“. To už má svoje ovocie. Vidíme, že sektor mlieka sa v roku 2024
stabilizoval, pokles dojníc je zastavený a nová poľnohospodárska politika na
Slovensku prináša už v druhom roku svoje ovocie v podobe chovu hovädzieho
dobytka aj ďalších zvierat. Stále však máme v rámci tejto politiky čo doháňať v
projektových podporách, pretože tie sa bohužiaľ ani len nerozbehli. Najväčšie
očakávania sme mali v začatí fungovania tzv. finančných nástrojov, ktoré boli
schválené Európskou komisiou a podľa všetkých pravidiel ich nemožno len tak
zrušiť. Muselo by sa preukázať, že nefungujú.
Načrtli
ste teda aj isté nedostatky. Dá sa teda povedať, že uplynulé obdobie prinieslo
aj isté sklamania?
Jedným
z najväčších sklamaní počas roka 2024 bolo meškanie priamych platieb a
neschopnosť ich administrovať. Je to až neuveriteľné. Slovensko má najmenší
počet žiadateľov na plochu krajiny – u nás len okolo 14 tisíc farmárov, čo
nenaplní ani jeden futbalový štadión. A my nie sme schopní takúto hŕstku
farmárov zadministrovať. Krajiny, ktoré majú 5-6-krát väčší počet farmárov, ako
napríklad pobaltské štáty, dokázali vyplatiť všetko v decembri. Dokonca Poľsko,
ktoré má viac ako milión farmárov, dokázalo administrovať priame platby omnoho
skôr ako my. Neviem, prečo nie sme schopní spravovať našu krajinu. Slovensko sa
má ešte veľa čo učiť, aby sme dokázali aspoň európske peniaze prerozdeliť bez
toho, aby sme v tom chceli mať bočné úmysly a obohacovanie sa. Dúfam, že
jedného dňa už nebudeme mať tak veľké obavy o verejné financie.
Ako
je to v novom období s podporou mladých farmárov – cítite ju – prípadne v čom
áno a v čom nie?
Podporu
cítiť. Podarilo sa presadiť platbu 100 eur na prvých 100 hektárov, čo je
podpora vyššia. Je to aj zásluhou členstva Zduženia mladých farmárov v
Európskej rade mladých farmárov, kde sa spoločne mladí farmári dohodli na
presadzovanie politiky, väčšej podpory mladých farmárov a intenzívnejšieho
pozývania mladých ľudí do sektora. Ide hlavne o podporu tých, ktorí rozhodujú o
farmách, nie zamestnancov. V čom sme však sklamaní je to, že sa nedarí presadiť
myšlienka každoročne pripravenej grantovej výzvy, v novom rozpočtovom období
nazývanej 75.1 – výzvy pre začínajúcich farmárov. Je to škoda, pretože človek
nie je stroj, trh práce má svoje špecifiká. Pre nás je veľmi dôležité, aby sme
ročníky, ktoré vychádzajú zo školy, ktoré sa rozhodujú, čo chcú robiť v
budúcnosti, v každom jednom kalendárnom roku vedeli podchytiť a vedeli ich
vtiahnuť do poľnohospodárstva. Mladí farmári tiež stále doplácajú na dlhú
administráciu, často dochádza k sťažovaniu podnikania, pretože mladý farmár
nedostane úver tak, ako ho dostane veľký podnik. Podpora mladých farmárov z
môjho pohľadu stagnuje.
Aké
sú vaše očakávania pre rok 2025?
Ako
optimistický nadšenec mám veľmi veľa očakávaní od roku 2025. Niektoré sú
založené na sľuboch, ktoré sme ako združenie dostali, takže konečne sa rozbehne
projektová podpora pre mladých farmárov a veríme, že rok 2025 bude efektívnejší
v administrovaní žiadostí a nebudú ani pochybnosti o bočných úmysloch, aby sa
nestalo to, že niektorí farmári, vrátane mňa, nedostali ani len zálohové platby
na zvieratá, čo je veľmi smutné. Moje najväčšie očakávanie na rok 2025 je
koniec nespravodlivosti, že ak budú úľavy na sociálnych odvodoch, budú pre
všetkých, nie len pre vybraných zamestnancov, budú aj pre živnostníkov.
Očakávam uplatnenie spravodlivého prenájmu zo strany Slovenského pozemkového
fondu, ktorý by do štátnej pokladnice priniesol lepší výber a spravodlivosť.
Hlavné je, aby došlo k zníženiu byrokratickej náročnosti postkomunistického
prežitku v podobe Rady Fondu SPF, ktorá musí o všetkom rozhodovať. Očakávania
sú veľké, uvidíme čo prinesie realita.
Aké
projekty a výzvy by ste v nasledujúcom roku privítali?
Čo
najskôr potrebujeme finančné nástroje. Je to forma pomoci, v ktorej je
Slovensko ako posledné, ktoré túto podporu neaplikovalo. To je podľa mňa
prioritou a jednou z ciest ako podporiť aj menej bonitného farmára, ktorý má
problém získať úver, no má dobré nápady, chuť robiť a má myšlienky na
inovatívne poľnohospodárske postupy. S vypisovaním výziev Slovensko ešte ani
nezačalo. Privítali by sme hlavne funkčnú a efektívnu administratívu PPA, aby
sa farmári nemuseli domáhať urýchlenia procesu.
Aké
opatrenia a zmeny v legislatíve v prospech mladých farmárov by podľa vás mali
prísť v roku 2025?
V
prvom rade zmena legislatívy Slovenského pozemkového fondu, kde SPF musí začať
spravodlivo a nediskriminačne prenajímať pôdu. My navrhujeme na základe
pomerného prenájmu v rámci katastra prenajať všetkým žiadateľom v katastri vždy
na konkrétne obdobie. Potom opäť zopakovať proces, kde sa znova vyhlási
výberové konanie pre nájomcov a pôda sa prenajme alikvótne tomu, kto koľko
reálne užíva a prenajíma. Veľmi efektívny a jednoduchý systém, ktorý by
pomohol. Ďalšia legislatíva, ktorá by pomohla, by bola zefektívnenie
podnájomného systému. Slovensko je nastavené tak, že podnájomné zmluvy dáva
najväčší nájomca v katastri, no pribúdajú katastre, kde väčšinový nájomca
neexistuje. Systém prenájmu a podnájomných vzťahov by mal fungovať nezávisle na
väčšinovom nájomcovi. Mal by fungovať na základe jasných pravidiel, pretože
nájomca, hoci má nájomné zmluvy, pôda mu vo finále nepatrí. Pôda patrí
ľudom-vlastníkom zapísaným na liste vlastníctva, a to treba rešpektovať.
Inštitút podnájomných vzťahov musí byť na okresných úradoch lepšie sprístupnený
a sfunkčnený. Register užívacích vzťahov by mal rovnako prejsť legislatívnymi
zmenami.
To
je veľa práce.
Obávam
sa však, že mnoho veľkých farmárov hospodári na pôde, ktorú nemá prenajatú.
Ešte nás čaká veľa práce k tomu, aby sme slovenské poľnohospodárstvo dostali do
štádia normálneho a spravodlivého fungovania bez diskriminácie a nesprávnosti.
Keď budeme mať toto ako základ, ako koreň, potom nám vyrastie funkčné
poľnohospodárstvo a vo finále lacnejšie potraviny. Nepohneme sa z tejto
nelichotivej situácie, pokiaľ sme odkázaní na dovoz a nemáme spomínaný pevný
základ poľnohospodárstva postavený na spravodlivosti, ktorý tkvie v
legislatíve.
Autor
článku: Ivana Kaliská