Výbor regiónov: Rozhodnutia eurokomisie o občianskych iniciatívach sú frustrujúce
Európske samosprávy
kritizujú, že Európska komisia neprichádza s legislatívnou koncovkou k úspešným
európskym občianskym iniciatívam. Frustruje to milióny občanov a ohrozuje
podporu inštitúcií Únie, myslí si Európsky výbor regiónov.
V júni
tohto roku oslávi Európska iniciatíva občanov (European
Citizens´ Initiative, ECI) svoje 10. výročie. Je to jediný nástroj
legislatívnej iniciatívy na nadnárodnej úrovni na svete. Občania EÚ cez neho
môžu navrhovať európsku legislatívu alebo aj nelegislatívne kroky, avšak len
v prípade, že ide o záležitosť v kompetenciách európskych
inštitúcií.
Výsledky
jednej dekády existencie ECI ale nie sú z hľadiska dopadu nijako
ohromujúce. Nespokojnosť v radoch európskych inštitúcií aj poradných
orgánov Únie preto rastie.
Jedným
z nich je aj Európsky výbor regiónov (EVR). Na svoju minulotýždňovú plenárnu
schôdzu prizval organizátorov dvoch občianskych iniciatív, ktoré riešia témy
zaujímavé aj z hľadiska regionálnych a miestnych samospráv.
Prvou
z nich je „Menšinový balíček“ (Minority
SafePack). Jej organizátori od Európskej komisie, poťažmo
od EÚ, požadujú, aby prebrala zodpovednosť za ochranu a podporu
národnostných a jazykových menšín v EÚ.
Počiatky
tejto iniciatívy siahajú ešte do roku 2013. Prešla si pomerne turbulentnou
cestou, ktorá zahŕňala prvotné odmietnutie zo strany Komisie kvôli otázke
kompetencií, dve podania na Súdny dvor EÚ (pri jednom z nich sa na strane odporcov iniciatívy angažovalo aj
Slovensko), až po rok 2017 kedy organizátori začali zbierať
podpisy.
Iniciatíva
sa považuje za úspešnú vtedy, ak nazbiera aspoň milión podpisov naprieč určitým
počtom členských štátov. Pre každý štát existuje minimálne kvórum podpisov, aby
sa do požadovaného počtu štátov mohol započítať. Menšinovému balíčku sa
podarilo splniť tieto podmienky v roku 2018.
Ani
to však pre organizátorov neznamená automaticky výhru. Európska komisia je
stále slobodná v rozhodnutí, ako a či preloží návrhy a opatrenia, ktoré
organizátori žiadajú. Jedinou jej povinnosťou je, že svoje rozhodnutie musí
zdôvodniť. V prípade iniciatívy Menšinový balíček Komisia neprišla s odpoveďou,
ktorá by organizátorov uspokojila.
Výbor
regiónov EÚ, ktorý združuje miestne a regionálne samosprávy, tento stav
relatívne ostro kritizuje. „Tým, že Európska komisia neprichádza s
legislatívnou koncovkou k Európskym iniciatívam občanov nie len milióny občanov
frustruje, ale riskuje aj stratu podpory európskych inštitúcií,“ píše
výbor v tlačovej správe.
Európska
komisia zverejnila svoju reakciu na iniciatívu Menšinový balíček v januári
2021. V 22-stranovom dokumente vysvetľuje, že hoci neplánuje predložiť nové
legislatívne návrhy, pri každej z 9 požiadaviek iniciatívy popisuje, ako
existujúce alebo nedávno prijaté nástroje (po roku 2013) dostatočne sledujú
rovnaké ciele, o ktoré ide aj organizátorom.
Berényi: Ľudia zo
Slovenska sú sklamaní
Slovenský
člen Výboru regiónov a podpredseda Trnavského samosprávneho kraja József
Berényi (EPP, SMK) bol hlavný organizátor zberu podpisov pre „Menšinový
balíček“ na Slovensku. Podarilo sa vyzbierať potrebný počet podpisov, vďaka
ktorému sa Slovensko započítalo do kvóra krajín, kde mala iniciatíva dostatočnú
podporu.
Berényi
oceňuje kritické stanovisko Výboru regiónov. „Môžem potvrdiť, že medzi 70 tisíc
občanmi, ktorí na Slovensku iniciatívu podpísali, zavládlo sklamanie. Diskusia
ukazuje, že v tomto sklamaní nie sú sami,“ povedal počas plenárnej
schôdze.
Podľa
údajov na stránke Európskej komisie sa na Slovensku vyzbieralo 63 272 platných
podpisov. Menšinový balíček je piatou z doteraz šiestich úspešných iniciatív,
ktoré vyzbierali nad jeden milión podpisov.
Výbor
by mal podľa Józsefa Berényiho tlačiť na to, aby európske občianske iniciatívy,
ktoré dostanú dostatočnú podporu, boli aj implementovan
V
plenárnej diskusiu o ECI vystúpilo viacero maďarských členov Európskeho výboru
regiónov kritizujúcich, podľa nich, nedostatočnú reakciu Komisie na Menšinový
balíček.
Napríklad
Ádám Karácsony z obce Tahitótfalu na severe krajiny hovorí, že sa Európska
komisia „obrátila chrbtom“ k viac než 1 miliónu európskych občanov. Títo
občania sa podľa neho uchýlili k ECI ako jedinému demokratickému nástroju,
ktorý majú k dispozícii. Rozhodnutie Európskej komisie im podľa neho
vyslalo signál, že národnostné menšiny nie sú pre Úniu dôležité.
„Komisárka
(Věra) Jourová často hovorí o právnom štáte a Únii, ktoré je blízka svojim
občanom, ale keď sa to dá uviesť do praxe, Komisia odmietne konať a z
ochrany občanov zostávajú len prázdne slová,“ povedal maďarský miestny politik.
„Táto
iniciatíva nebola o politike identity,” tvrdí ďalší predstaviteľ samosprávy z
maďarského mesta Pécs József Kóbor. Menšinový balíček podľa neho prináša tému
dôležitú pre 50 miliónov Európanov, ktorí patria k jazykovým menšinám. Je
povinnosťou Európskej únie chrániť kultúrnu rôznorodosť, argumentuje.
Tvrdí
tiež, že rozhodnutie Komisie ohrozuje nie len samotný nástroj ECI ale aj ďalšiu
prebiehajúcu iniciatívu, ktorá sa blíži k nazbieraniu potrebného počtu podpisov
– „Kohézna
politika pre rovnosť regiónov a udržateľnosť regionálnych kultúr“.
Jej organizátorom ide o to, aby kohézna politika Únie, a najmä jej finančné
zdroje v podobe eurofondov, viac podporovali regióny, ktoré sa svojou kultúrou,
jazykom či náboženstvom líšia od okolitých regiónov. Týkať sa to má aj takých
geografických oblastí, ktoré nemajú administratívne kompetencie.
Obmedzené
a neskoré výsledky
Prezidentka
Európskeho hospodárskeho a sociálneho výboru (EHSV), ďalšieho poradného
orgánu EÚ, Christa Schweng, kritizuje fakt, že dopad občianskych iniciatív je
zatiaľ len obmedzený, prípadne neskorý.
Jedna
z prvých úspešných iniciatív bola „Právo na vodu“ (Right2Water). Trvalo deväť
rokov, kým do platnosti vstúpila zmena smernice o pitnej vode, ktorá požiadavky
iniciatívy čiastočne zavádzala.
Odpoveď Európskej komisie na
iniciatívu Menšinový balíček nazvala Schweng počas zasadnutia Výboru regiónov
„skôr sklamaním“.
Napriek podpore Európskeho parlamentu
a viacerých národných parlamentov sa Komisia rozhodla nepredložiť legislatívny
návrh, a navrhla podľa nej len „marginálne“ kroky.
„Jeden z kľúčových aspektov
participatívneho procesu je jeho dopad. Ten určuje jeho úspech v očiach
občanov,“ upozornila prezidentka EHSV).
Odkedy sa pred takmer desiatimi
rokmi uviedla do života, Európska iniciatíva občanov prešla viacerými zmenami,
ktoré ju mali ako nástroj zjednodušiť a vylepšiť. Od januára 2020 môžu
napríklad organizátori zbierať podpisy online s využitím jednotného centrálneho
systému, ktorý spravuje Európska komisia. Zo 75 zaregistrovaných iniciatív
(t.j. spĺňa podmienku, že rieši tému v kompetencii EÚ), bolo doteraz úspešných
len 6 (nazbieralo dostatočnú podporu).
Voľný pohyb vs volebné právo
Výbor regiónov si vypočul aj
organizátorov ďalšej občianskej iniciatívy, ktorá má miestny rozmer. Iniciatíva
„Voliči bez hraníc” vychádza z presvedčenia, že
voľný pohyb v Únii je síce jeden z najoceňovanejších prínosov, ale často
znamenaná pre jednotlivca stratu jeho volebných práv. Mobilní ľudia by mali mať
možnosť vykonávať svoje volebné právo na mieste kde žijú, tvrdia jej
organizátori.
Jeden z členov organizačného
tímu, Beniamino Brunati, vysvetľuje, že ich cieľom je jednak posilniť
existujúce práva ľudí voliť v miestnych a európskych voľbách aj mimo
krajiny pôvodu a na druhej strane aj ich rozšíriť na regionálne či národné
voľby a referendá.
Ľudia by tak mali mať možnosť si
vybrať, či chcú voliť (na akejkoľvek úrovni vládnutia) vo voľbách hosťovskej
krajiny alebo v krajine svojho pôvodu. Súčasťou návrhov iniciatívy je aj
vytvorenie informačnej služby, ktorá by poskytovala informácie o možnostiach
voliť vo všetkých 27 jazykoch EÚ.
„Voliči bez hraníc” sú jednou zo 14
iniciatív, ktoré sú momentálne otvorené pre podpis.
Autor: Zuzana Gabrižová